Op 29 december ’75 zag dit eendje het levenslicht, 7 januari werd hij geleverd en vanaf 17 februari mocht hij de weg op. Deze wegen lagen voornamelijk in de omgeving van Plouha, Bretagne. Hij deed namelijk dienst als “wagentje van alles” van het College d’Enseignement Secondaire Nationalisé Mixte. De concierge, de heer Guillochet,…
We kochten hem van een familie die hem al 28 jaar in bezit had. De laatste 10 jaar stond hij gestald, en daar was hij niet echt beter van geworden. We haalden hem op en zetten hem vervolgens zelf ook weer in het magazijn. Maar nu hebben we er even tijd voor gemaakt.…
De familie Costes uit Millau, Zuid-Frankrijk bestelde dit eendje in ’85. Hij werd geleverd met een 5e deur-frame om de boodschappentassen er beter in te kunnen tillen. Het ritje naar de winkels was wellicht ook zijn langste trip want in 2004 had hij nog maar 25.000km gereden en een paar jaar geleden kochten wij…
In juni 1959 ging dit eendje de weg op. In het grijs, want dat was toen de standaardkleur. Na de zomer werden ze ook in Bleu Glacier geleverd, de eerste echte kleur op de Franse eenden. Zal de eigenaar van deze eend toen de pest in gekregen hebben? Had hij liever ook een…
Een wat oudere restauratie, waarbij ook de techniek gelijk wat gemoderniseerd is. Dit fraaie besteleendje met ribbelkap rijdt daardoor lekker vlot en soepel, maar heeft toch zijn klassieke karakter behouden. In ’93 werd de Franse tax nog betaald, in ’96 werd hij in Nederland ingeschreven. Ergens daartussen zal hij vermoedelijk uit zijn moederland…
In mijn jeugd reden verschillende ooms en tantes in DS-en. Meestal derde neus. Ik vergaapte me aan die vissenkommen met lampen erin en vond het geweldig dat ze na het starten omhoogkwamen. Dat deed de Skoda 110 R Coupé van mijn vader niet. Daarin waren de stoelen ook niet zo zacht en hij…
Op 18 mei ’71 bestelde mevrouw Maraval haar nieuwe eendje bij dealer Pezous in Albi. Ze had op dat moment de keuze uit een 2cv4 en 2cv6, maar koos toch de langzamere 2cv4, wellicht omdat ze al wist dat ze ‘m toch alleen lokaal zou gebruiken. Mevrouw Maraval kreeg op 18 augustus de…
Van de 2 cilinder-modellen uit de jaren ’70 was de Ami 8 in de Club-uitvoering de meest luxe. We maakten al eerder de basic 2cv en Dyane elektrisch, nu gingen we voor casual chic. Iets meer auto dan een eend, geweldig geveerd, aparte lijnen, seventies stylish. We kozen een erg goed geconserveerd exemplaar…
In januari ‘22 vonden we dit eendje op internet, Marc bood hem aan als een bijzonder goed exemplaar met maar 52.000km op de teller. Mijn vrouw en ik stapten in de auto en maakten er een uitje naar Gent van. Marc vertelde trots wat hij allemaal aan de geit (Vlaams voor 2cv) verbeterd…
Op 6 juni 1968 rolde dit eendje de showroom uit. Onwetend van het feit dat die dag Bobby Kennedy vermoord werd, 8 maanden na Che Guevara en 8 weken voor Martin Luther King. Om even een tijdsbeeld te schetsen. Gezien een stempel achter op het kentekenbewijs wisselde hij op 21 december 1973 weer…
Besteleenden hadden meestal een zwaar leven omdat ze vaak bedrijfsmatig ingezet werden en vaak liefdevol eigenaarschap en onderhoud moesten missen. Toch zijn er de nodige overlevers die zich kranig geweerd hebben, of toch gekoesterd zijn. Zoals deze Acadiane. Hij begon zijn leven in Frankrijk. In 2014 kwam hij naar Nederland en werd hij…
Garage van Oord uit Maarssen leverde dit eendje in ‘86. Hij werd dagelijks gebruikt, maar stond wel altijd binnen. In ’91 stond de teller al op ruim 70.000km. Toen hij 10 jaar oud was, in ’96, werd hij overgedaan aan de zoon des huizes. Kort daarna ging het klokje voor het eerst rond,…
De eerste eendjes konden al voor van alles ingezet worden, maar in ’51 kwam de AU op de markt. Een bedrijfswagentje op basis van de eend, met 250kg laadvermogen en een vierkant huisje achterop waar je flink wat in kwijt kon. Het werd dan ook een groot verkoopsucces. De 9pk van de AU…
Citroën-dealer Grobe uit Dormagen leverde op 18 oktober ’87 deze Dolly af aan een dame uit dezelfde gemeente, vlakbij Düsseldorf, aan de Rijn. Mevrouw zocht overdekt vervoer, iets luxer dan de fiets die ze tot dan voor haarzelf en haar baby gebruikte. Een 2cv paste perfect in het plaatje. Het vrolijke kleurenschema van…
Met twee kleine motoren kom je beter de berg op dan met één. Samen hebben ze 850cc en ongeveer 25pk, waarmee ze 755kg in beweging zetten. Erg licht voor een terreinwagen. Garage Dubugnon uit Martigny zag er wel wat in en zette een tweedehands exemplaar in als servicewagen. In de Zwitserse Alpen maakte…
Medio ’70 werd deze AK 350 in Gris Rosé in de Vaucluse geleverd, het geschilderde kenteken getuigt er nog van. Op de voorruit is ook nog terug te vinden dat in ’89 nog belasting betaald is, vermoedelijk is hij daarna in een schuur verdwenen. Verder begrepen we van Citroën dat hij op 17…
Midden ’67 werd deze AK 350 in Bleu Nevé in Parijs geleverd, het geschilderde kenteken getuigt er nog van. Op de voorruit is ook nog terug te vinden dat in ’87 en ’88 nog belasting betaald werd in Paris, maar in ’89 departement Nièvre, iets zuidelijker gelegen. Verder begrepen we van Citroën dat…
André Pezet, agriculteur van beroep, kocht deze HY nieuw in ’64. Hij gebruikte hem vermoedelijk op zijn boerenbedrijf in Savenès bij Toulouse. Tot wanneer hij precies gebruikt is weten we niet. Op het kenteken staat vermeld dat hij in 2016 van eigenaar verwisselde en naar de Ardêche verhuisde, daar werd hij door een…
Zo vind je er geen, zo heb je er drie in je garage staan. Originele Nederlands geleverde ribbelkapjes, heb ik het dan over. Dit keer een erg leuk geel exemplaar – Jaune Panama – in fijn doorleefde conditie. Met een prima origineel chassis, een in- en exterieur met levenservaring en netjes onderhouden techniek.…
Begin 1970 klonk een pauze-muziekje, we waren in afwachting van de 2cv4 en 2cv6. Ook bij Cees van der Maat in de showroom in Zwaag zal het geklonken hebben. Dus werd op de valreep door een stel uit Hoorn nog een 2cv AZ met 18pk besteld. Ze gebruikten hem toch alleen maar voor…
Overwegingen van een aanstaande ex-eigenaar; Deze blauwe dame hoort hier niet te staan…. Nee, ze hoort te rijden! Dat is ook de reden dat deze fraaie Dyane wordt aangeboden. De huidige berijder, met flink wat Citroën-liefde en historie, maakt er niet genoeg meters mee en doet haar dus tekort. Tijd om een nieuw…
Stel je voor dat je nu een dagelijkse auto, laten we zeggen een Citroën C3 uit 2013, in de schuur zou zetten. Voor later. Grote kans dat weinig mensen je begrijpen. Toch werd dat decennia geleden heel vaak gedaan. Zoals met deze Dyane. In ’81 had hij al twee eigenaren in Terneuzen gehad,…
Een origineel Nederlands geleverde Traction Avant, dat kom je niet heel veel tegen. En dan ook nog een 6-cilinder. Helemaal gerestaureerd? Nee, alleen technisch gereviseerd en 20 jaar geleden eens herspoten. Hij heeft zelfs het originele interieur nog! En de historie is geheel beschreven. Volgens het RDW-bestand staan er nog 61 15/6-en op…
In het voorjaar van ‘61 introduceerde Citroën een nieuw model tussen de populaire 2cv en DS, de Ami 6. Met de groeiende economie en emancipatie, richtte Citroën zich steeds meer op vrouwelijk klanten. De Ami 6 werd onder de aandacht gebracht als vriend van de Franse dames, met een specifieke “Pour Vous Madame”-campagne.…
De HY was bij Citroën te bestellen in een aantal verschillende vormen. De gesloten bus, die vervolgens door diverse carrossiers verlengd, verhoogd of anderszins verbouwd kon worden. De chassis-cabine als basis voor nog vrijere expressie. En de pickup, die ook vaak verlengd of overkapt werd. Dit is er een met de standaardlengte en zonder…
De firma Boullier uit Laval bouwde deze HY paardenwagen in ‘65. Citroën leverde de chassis-cabine, een basis waar veel carrosseriebouwer hun kunsten op loslieten. Zo bouwden Theault en Heuliez ook vee- en paardenwagens in diverse vormen. Dit model was bedoeld voor wat kleinere paarden, de lengte en hoogte zijn erop gericht. Twee paarden…
Het fabrieksfiliaal Champs de Mars in Parijs regelde auto’s voor buitenlandse klanten en andere speciale leveringen. Zo ook dit eendje, een 2cv6 Spécial in Blanc Meije, met luxer Club-interieur. Op 11 oktober 1990 werd hij geregistreerd, een paar maanden na het einde van de productie in Portugal. Zijn afleverbeurt werd bij Champs de…
Onze 2CVE’s bouwen we op ons EV-chassis. Een gegalvaniseerd frame, met daarin de accu’s. Hierdoor heeft hij een mooi laag zwaartepunt, het extra gewicht drukt hem iets meer in de veren en zorgt voor meer comfort. De elektrische motor heeft voldoende vermogen en toerenbereik om je – zonder te schakelen – soepel en…
Een geluk bij een ongeluk? Het leven van deze 2cv heeft heel lang op pauze gestaan. Op 26 april ’90 kwam hij ter wereld, op 30 mei stond hij in Brussel bij de Belgische importeur en op 24 augustus vond hij een eigenaar in Mechelen. Een tijdje daarna ging het mis. De geit,…
Stel je zoekt een eend van je geboortejaar en dat is 1951, dan heb je waarschijnlijk flink moeten zoeken. Er zijn er in dat jaar maar 14749 gemaakt en daar zijn er maar enkele van over. Dit is er een van, je hebt hem gevonden! ’51 is het derde jaar van productie. In…
De barokke lijn van de Ami 6 kon in de jaren ’60 niet iedereen bekoren, maar door zijn eigenwijze achterruit (Berline) en zijn ruimte (Break) was het toch een verkoopsucces. Met de eenvoud van de eend en de luxe van de DS was de Ami een mooi kruising. Deze Break zag in ’66…
No. 34556, de productie begon al wat sneller te lopen. In ’49 waren het er maar een paar honderd, in ’50 en ’51 een paar duizend, nu rolden er tienduizenden de fabriek in Levallois uit. Ook werd de 2cvA, met 375cc en 9pk steeds verder ontwikkeld. Deze eend is er nog een van…
We hebben al heel wat unieke eenden door onze handen gehad. Met mooie verhalen, van een speciaal model of uit een ver land. Met bijna geen kilometers erop, van de laatste dag van de Franse of Portugese productie, of juist uit het allereerste bouwjaar. Deze eend brengt 3 unieke eigenschappen bij elkaar. Hij…
Vanaf ’64 was de Ami 6 ook in een Break-versie te bestellen. Het werd een succes, want mensen gingen, naast hun familie en zichzelf, steeds meer spullen vervoeren. Voor het picknick-tripje in het weekend, de vakantie naar het zuiden of gewoon op een doordeweekse dag naar het werk. De achterklep was groot, de…
Vanaf 6 juni ’74 reed Madeleine trots rond in haar Beige Vanneau Ami 8 Berline. Ze kocht hem nieuw en liet hem pas in 2007 weer gaan. Wie heeft er tegenwoordig nog 33 jaar een auto in bezit! Voor onderhoud reed ze van de ene datum naar de andere: ze woonde aan rue…
Einde van het aanbod
Eenden en andere klassieke Citroëns, daar draait het om bij ons in de 2CVgarage. Maar we zijn niet helemaal eenkennig, ook elders is schoonheid en plezier te vinden.
Fraaie modellen met een ander merk op de grille, leuke automobiele projecten voor de hobbyist, iets modernere Citroëns, onderdelen die we in een partij gekocht hebben of die ons magazijn uitpuilen , coole brommers, fraaie meubels, modelautootjes, hoepelrokken of design-klompen.
Gewoon alles wat we leuk vinden of leuk gevonden hebben en nu een nieuwe baas zoekt! Kortom: Voitures, etc.