2cv AU
De 2cv met zijn eenvoudige carrosserie op een inventief verend chassis vroeg erom; een bestel-uitvoering. Met een oog op de HY-bus werd met hetzelfde geribbelde plaat en wielkasten die ook de tank en het reservewiel bevatten, een eenvoudig doosje achterop een normale eend gezet. De AU – de utilitaire eend – was geboren.
De productie startte in ’51, 2 jaar na de reguliere 2cv A. De motor was dezelfde 9pk-versie, de overbrenging van de versnellingsbak werd wat aangepast. Verder deelde de veel onderdelen. De auto kon 250kg dragen, hetgeen ook aan de binnenzijde vermeld stond. Ze werden allemaal in dezelfde kleur grijs metallic geleverd, als je iets anders wilde moest je lokale garage dat maar regelen.
Ze vonden snel hun weg naar allerhande gebruikers, omdat ze eenvoudig inzetbaar waren en ook op slechte wegen konden rijden. De bakker nam er zijn stokbroden in mee, een vat wijn paste er vast ook wel in, de andere Franse clichés mag je zelf invullen, je ziet het vast al voor je.
De allereerste AU’s hadden vlakke achterpanelen en erg weinig verlichting. Later werden dat geprofileerde panelen en werden ze in het donker van achter steeds beter zichtbaar. Het dak van de cabine bestond nog uit 3 delen, standaard werden ze met maar 1 stoel geleverd.
Van de allereerste modellen uit ’51 heb ik er ooit maar 1 in het echt gezien, en nog 1 of 2 overlevende exemplaren op een foto. De versie uit ’52 vliegt je ook niet echt om de oren, ik denk dat ik er ooit een stuk of 5 heb mogen bewonderen, de meeste op een foto. 1 ervan restaureerden we ooit samen met een gewaardeerde klant.
Dus je kan onze blijdschap voorstellen toen we er recent weer een in een schuur in Frankrijk tegenkwamen en konden kopen. Menigeen zou het een wrak noemen, en misschien is het dat ook wel. Maar hij heeft zijn originele motor en het doosje is nog heel fatsoenlijk, en dat is het meest arbeidsintensieve deel bij een restauratie. Kortom, het is een mooie basis om er weer een mooi exemplaar van te maken (hij is beter dan het project dat we hierboven beschreven). Nu is alleen de vraag; heb jij er zin in??