
In ’57 werd de 2cv in Frankrijk nog altijd met het doorlopende dak geleverd, je rolde het achterste deel op om bij de kofferbak te komen. Eind ’57 werd de koets iets aangepast om ook een metalen kofferdeksel te kunnen monteren, af fabriek te bestellen als de AZLP, met Porte de Malle. Deze...
In 2019 werd deze Acadiane gevonden in de Bourgogne, vlakbij het plaatsje Paray-le-Monial. Buiten dat hij toen iets minder dan 51.000km op de teller had staan weten we niets van de voorgaande historie. Hij heeft wel een groot voordeel voor een Acadiane; hij is nu eens niet beige of wit, maar kleurig blauw!!...
In ’69 werd duidelijk dat de 2cv AZ vervangen zou worden door de 2cv4 en 2cv6. Wellicht om ze toch nog aantrekkelijk te houden werd er een nieuwe kleur geïntroduceerd – Paille Brûlée – letterlijk vertaald Verbrand Stro. Ben wel benieuwd hoe het moodboard van de kleurontwerper er uitzag bij de keuze van...
Nieuwe lak, een nieuw gegalvaniseerd chassis, de koets is gerestaureerd, hij rijdt prima en… het is nog een Charleston ook! Wat wil je nog meer. De restauratie is recent maar niet gisteren gedaan, vandaar dat hij een paar kleine gebruikssporen heeft. Maar dat mag de pret niet drukken en zorgt dat je er...
Je haalt een Mehari uit het bos in Twente en verkoopt en restaureert hem vervolgens. Maar het oorspronkelijke, mooi verweerde kunststof hang je voorzichtig weg op zolder. Later koop je een andere Mehari en maakt hem technisch en constructief perfect. Bij het uitzoeken van een passend jurkje denk je aan het fraaie groene...
De carrière van deze Ami 8 begon in september ’75 in departement Oise, in Noord-Frankrijk, een stukje boven Parijs. De onderhoudsstickerverzameling onder de motorkap geeft aan dat hij regelmatig onderhoud kreeg, telkens met redelijk kleine intervallen qua kilometers. In ’95 35.072, in ’05 41.207km en nu 44.170km. Net ingereden dus! In ’08 verhuisde...
Een zusterorde bij Tours zou de eerste eigenaar van deze Renault 4 geweest zijn. De kennis kwam tot ons via overlevering, en zelfs zonder bewijs willen wij erin geloven. Maagdelijk wit, ooit hernieuwd stralend gemaakt, in zeer goede staat, zonder wederopstanding, gewoon nog origineel. In 2011 kwam dit witte wondertje via een R4...
Onderhoudsboekjes (laten) invullen is niet altijd aan Citroën-rijders besteedt. Bij de aflevering worden nog wat stempels gezet, maar daarna volgen lege bladzijden. Deze Ami is geen uitzondering. Maar, we weten wel dat hij op 11 januari ’72 bij Gaston Negre in Mazamet geleverd werd. Daarna bleef hij redelijk in de buurt van dit...
Om de verkoopcijfers een beetje op te krikken en de jeugd aan te spreken werd Serge Gevin gevraagd een speciaal model 2cv te ontwerpen. Het werd de 2cv SPOT, in oranje en wit. Er werden er in totaal 1800 gebouwd en dit is een van de weinige overlevenden. Op basis van een 2cv4...
De Citroën M35, een unieke kleine coupé met hydropneumatische vering en de revolutionaire Wankel-motor. Met een unieke reclamecampagne zette de Citroën in ’69 de Wankel-motor in de spotlight, ze verwachten er veel van. Het promotie- en testvoertuig – de M35 – werd alleen aan trouwe Citroën-rijders verkocht die jaarlijks minimaal 30.000km reden. Er...
Voorjaar ’78 controleert garage Moderne Alexandre, in het 20e arrondisement in Parijs, de vloeistoffen en bandenspanning om deze HY afleverklaar te maken. Hij wordt geleverd aan de heer Bourny, die een paar straten verderop woont, net om de hoek van begraafplaats Père-Lachaise. De bus wordt actief ingezet en komt in oktober bij de...
Als je de showroom uitrijdt, in de buurt van Zürich, denk je; de wijde wereld in! We gaan de bergen op, de lanen in, wat van Europa of op z’n minst Zwitserland zien. Maar 7 jaar later heb je nog maar 626 km gereden en je begint je wat zorgen te maken… In...
We verkopen deze Sahara voor een van onze klanten. Hij kocht hem lang geleden, in ’87. Toen was hij al beige, getuige de foto’s van destijds, en had hij ook al zijn stoere voorbumper. Hij bleef decennia in zijn schuur staan, tot hij hem in 2011 weer op de weg zette. Met een...
Witter dan wit, stralend, als een zwaan. Hoewel de 2cv volgens een journalist het lelijke eendje van Citroën was, waar zij verder louter zwanen ontwierpen, durfde Citroën het in ’70 aan de eend ook in zwanenwit te leveren. Het staat hem goed, zeker met het rode, contrasterende interieur. Het dak uiteraard in de...
Na een periode van ontwikkeling en testen kwam in 1960 de 2cv 4×4 Sahara op de markt. Geboren uit de gedachte dat samenwerking je verder brengt, werden 2 aandrijflijnen ingebouwd die ieder een as aandrijven. Hierdoor ontstond – met een vrij eenvoudige opzet – een vierwielaangedreven 2cv. Met 1 versnellingspook, 1 gaspedaal en...
De 2cv met zijn eenvoudige carrosserie op een inventief verend chassis vroeg erom; een bestel-uitvoering. Met een oog op de HY-bus werd met hetzelfde geribbelde plaat en wielkasten die ook de tank en het reservewiel bevatten, een eenvoudig doosje achterop een normale eend gezet. De AU – de utilitaire eend – was geboren....
Op het dashboardplankje vonden we een Autokostenagenda van Shell, met daarin leuke informatie over een stukje van de historie van dit eendje. In mei ’87 werd hij gekocht met 69.000km op de teller. Hij kreeg nieuwe remmen en een flinke onderhoudsbeurt. Er werden wat rondjes in de buurt gereden, maar daarna begonnen grotere...
Deze AZU vonden we in een schuur in Frankrijk. Helaas was er geen kenteken bij en kon er ook geen andere historie overgedragen worden. Dus vroegen we een bouwverklaring aan bij Citroën en bekeken details in en aan de auto. En dan kom je toch vaak best verder met het inkleuren van een...
Deze Charleston heeft door heel Europa gewoond, maar toch niet heel veel kilometers gereden. Hij startte in Heilbronn en verhuisde later naar Beieren. De toenmalige Duitse eigenaar nam hem mee naar de Provence, vermoedelijk naar zijn vakantiehuis. Daar kreeg hij in 2010 nog een onderhoudsbeurt van de lokale garage. De teller stond toen...
Op 29 december ’75 zag dit eendje het levenslicht, 7 januari werd hij geleverd en vanaf 17 februari mocht hij de weg op. Deze wegen lagen voornamelijk in de omgeving van Plouha, Bretagne. Hij deed namelijk dienst als “wagentje van alles” van het College d’Enseignement Secondaire Nationalisé Mixte. De concierge, de heer Guillochet,...
Een wat oudere restauratie, waarbij ook de techniek gelijk wat gemoderniseerd is. Dit fraaie besteleendje met ribbelkap rijdt daardoor lekker vlot en soepel, maar heeft toch zijn klassieke karakter behouden. In ’93 werd de Franse tax nog betaald, in ’96 werd hij in Nederland ingeschreven. Ergens daartussen zal hij vermoedelijk uit zijn moederland...
Op 18 mei ’71 bestelde mevrouw Maraval haar nieuwe eendje bij dealer Pezous in Albi. Ze had op dat moment de keuze uit een 2cv4 en 2cv6, maar koos toch de langzamere 2cv4, wellicht omdat ze al wist dat ze ‘m toch alleen lokaal zou gebruiken. Mevrouw Maraval kreeg op 18 augustus de...
Van de 2 cilinder-modellen uit de jaren ’70 was de Ami 8 in de Club-uitvoering de meest luxe. We maakten al eerder de basic 2cv en Dyane elektrisch, nu gingen we voor casual chic. Iets meer auto dan een eend, geweldig geveerd, aparte lijnen, seventies stylish. We kozen een erg goed geconserveerd exemplaar...
In januari ‘22 vonden we dit eendje op internet, Marc bood hem aan als een bijzonder goed exemplaar met maar 52.000km op de teller. Mijn vrouw en ik stapten in de auto en maakten er een uitje naar Gent van. Marc vertelde trots wat hij allemaal aan de geit (Vlaams voor 2cv) verbeterd...
Besteleenden hadden meestal een zwaar leven omdat ze vaak bedrijfsmatig ingezet werden en vaak liefdevol eigenaarschap en onderhoud moesten missen. Toch zijn er de nodige overlevers die zich kranig geweerd hebben, of toch gekoesterd zijn. Zoals deze Acadiane. Hij begon zijn leven in Frankrijk. In 2014 kwam hij naar Nederland en werd hij...
De eerste eendjes konden al voor van alles ingezet worden, maar in ’51 kwam de AU op de markt. Een bedrijfswagentje op basis van de eend, met 250kg laadvermogen en een vierkant huisje achterop waar je flink wat in kwijt kon. Het werd dan ook een groot verkoopsucces. De 9pk van de AU...
Citroën-dealer Grobe uit Dormagen leverde op 18 oktober ’87 deze Dolly af aan een dame uit dezelfde gemeente, vlakbij Düsseldorf, aan de Rijn. Mevrouw zocht overdekt vervoer, iets luxer dan de fiets die ze tot dan voor haarzelf en haar baby gebruikte. Een 2cv paste perfect in het plaatje. Het vrolijke kleurenschema van...
Stel je voor dat je nu een dagelijkse auto, laten we zeggen een Citroën C3 uit 2013, in de schuur zou zetten. Voor later. Grote kans dat weinig mensen je begrijpen. Toch werd dat decennia geleden heel vaak gedaan. Zoals met deze Dyane. In ’81 had hij al twee eigenaren in Terneuzen gehad,...
In het voorjaar van ‘61 introduceerde Citroën een nieuw model tussen de populaire 2cv en DS, de Ami 6. Met de groeiende economie en emancipatie, richtte Citroën zich steeds meer op vrouwelijk klanten. De Ami 6 werd onder de aandacht gebracht als vriend van de Franse dames, met een specifieke “Pour Vous Madame”-campagne....
De HY was bij Citroën te bestellen in een aantal verschillende vormen. De gesloten bus, die vervolgens door diverse carrossiers verlengd, verhoogd of anderszins verbouwd kon worden. De chassis-cabine als basis voor nog vrijere expressie. En de pickup, die ook vaak verlengd of overkapt werd. Dit is er een met de standaardlengte en zonder...
Het fabrieksfiliaal Champs de Mars in Parijs regelde auto’s voor buitenlandse klanten en andere speciale leveringen. Zo ook dit eendje, een 2cv6 Spécial in Blanc Meije, met luxer Club-interieur. Op 11 oktober 1990 werd hij geregistreerd, een paar maanden na het einde van de productie in Portugal. Zijn afleverbeurt werd bij Champs de...
Onze 2CVE’s bouwen we op ons EV-chassis. Een gegalvaniseerd frame, met daarin de accu’s. Hierdoor heeft hij een mooi laag zwaartepunt, het extra gewicht drukt hem iets meer in de veren en zorgt voor meer comfort. De elektrische motor heeft voldoende vermogen en toerenbereik om je – zonder te schakelen – soepel en...
Een geluk bij een ongeluk? Het leven van deze 2cv heeft heel lang op pauze gestaan. Op 26 april ’90 kwam hij ter wereld, op 30 mei stond hij in Brussel bij de Belgische importeur en op 24 augustus vond hij een eigenaar in Mechelen. Een tijdje daarna ging het mis. De geit,...
Einde van het aanbod
Eenden en andere klassieke Citroëns, daar draait het om bij ons in de 2CVgarage. Maar we zijn niet helemaal eenkennig, ook elders is schoonheid en plezier te vinden.
Fraaie modellen met een ander merk op de grille, leuke automobiele projecten voor de hobbyist, iets modernere Citroëns, onderdelen die we in een partij gekocht hebben of die ons magazijn uitpuilen , coole brommers, fraaie meubels, modelautootjes, hoepelrokken of design-klompen.
Gewoon alles wat we leuk vinden of leuk gevonden hebben en nu een nieuwe baas zoekt! Kortom: Voitures, etc.