Prijs op aanvraag
1973
Gris Metalissée
137.000 km

HY Heuliez

Ruim 10 jaar geleden ontmoette ik mijn paard en bedacht dat het wel erg leuk zou zijn om ‘m stijlvol te vervoeren. Ik reed al de hele dag met een trailer (met eenden erop), dus mocht het van mij wel iets heel anders zijn. Ik vond HY’s altijd al leuk, maar had er geen direct nut voor. Na een speurtocht op internet plots wel.

Ik kwam deze paardenwagen tegen, ooit gebouwd door Heuliez, nu in gebruik bij een paardenliefhebber in Tournon sur Rhone. Hij ging steeds meer en langer reizen met zijn Arabische paarden en had een modernere wagen gekocht. Deze HY reed prima en was technisch erg goed onderhouden. Logisch, want hij was daarvoor van M. Gelibert -de lokale Citroën-dealer- geweest. Ik ging met een vriend op pad om ‘m te bekijken en werd verliefd; dat schijn je als handelaar nooit te mogen worden, jammer dan…, ik heb dat wel vaker. In het dashboard lag een originele folder waar diverse carrosserie-vormen in afgebeeld stonden. Dit type paardenwagen stond er ook in, met metalen beplating, maar ook met houten betimmering; zo moest hij worden!

Zodra hij in Nederland was heb ik ‘m geheel uit elkaar gehaald en uiteraard bleek er meer rottigheid in te zitten dan gedacht, paardenurine en staal zijn niet dol op elkaar. Niet getreurd, kaalmaken en herstellen, het chassis was gelukkig perfect. De buitenkant wilde ik in zijn originele kleur terugbrengen, maar dan wel in een versie die niet als het origineel al na 2 jaar mat uit zou slaan. Het was de bedoeling de HY zomer en winter in te gaan zetten. Voor de betimmering werd een stevig en fraai soort hout gekozen, dat daarna in de olie is gezet. Ook de techniek werd grondig aangepakt, alle remmen zijn vernieuwd, de radiateur, ontsteking, alle rubbers ook. Dynamo, startmotor en stuurhuis werden gereviseerd. Hij moest echt betrouwbaar zijn, want met een paard achterin wil je niet langs de weg komen te staan.

We hebben er enorm veel plezier van gehad, het is namelijk erg leuk om met je paard op pad te zijn en onderweg contact te kunnen houden; daarvoor heb ik een klapraampje in de tussenwand gemonteerd, zodat er even een wortel naar achter doorgegeven kan worden. Meestal met één paard, maar ook regelmatig met twee. Vaak in de buurt, op pad naar een buitenrit in de bossen of op het strand. Maar ook diverse keren naar Drenthe, voor ponykamp, of andere hippische centra voor wedstrijden. Fijn is dat je er eigenlijk altijd een parkeerplaats mee vindt, hij neemt evenveel plek in als een normale auto. Kom daar met een trailer maar eens om. Ook kun je ‘m gewoon met je B-rijbewijs rijden. 

Een paar maanden geleden is ons paard met pensioen gegaan, hij mag lekker in zijn wei blijven genieten. Maar daar is een paardenwagen niet meer bij nodig…Dus zoeken we nu een nieuwe eigenaar die met zijn/ haar paard er weer avonturen mee gaat beleven. Hou er wel rekening mee dat het hard werken is, HY rijden. Met je volle gewicht op de rem, armspieren noodzakelijk voor het sturen en 80km/u is wel zo’n beetje de max. Maar dan voel je tenminste dat je leeft!

Profielschets; (geliefde van) ruiter en/of paardenliefhebber met waardering voor plussen en minnen van een oldtimer en een niet al te groot ego; deze wagen trekt namelijk vaak meer aandacht dan het paard en jijzelf…