AZU
Een wat oudere restauratie, waarbij ook de techniek gelijk wat gemoderniseerd is. Dit fraaie besteleendje met ribbelkap rijdt daardoor lekker vlot en soepel, maar heeft toch zijn klassieke karakter behouden.
In ’93 werd de Franse tax nog betaald, in ’96 werd hij in Nederland ingeschreven. Ergens daartussen zal hij vermoedelijk uit zijn moederland ontvoerd zijn, vermoedelijk uit Levroux in departement Indre.
De bodemplaten en voetenbak zijn toen vervangen, het uiterlijk in zijn oorspronkelijke kleur herspoten. De binnenkant heeft zijn originele, iets lichtere kleur behouden, evenals het stempel met het laadvermogen.
Oorspronkelijk had hij een 12pk motortje en aandrijfassen met kruisstukjes, wanhopig pruttelend en schuddend bracht deze set de auto naar 80 km/u. Bij de restauratie is een 18pk motortje geprepareerd zodat hij nog wat meer vermogen leverde. Ook de versnellingsbak is daar op aangepast, waarbij gelijk moderne aandrijfassen zijn gebruikt.
Het resultaat is een ontspannen pruttelend motortje dat je verder richting de 100km/u brengt, waarbij de aandrijfassen in de bochten niet schudden; een hele verbetering.
Een jaar of 15 geleden ging de auto met zijn eigenaar mee naar de Auvergne, Frankrijk. Daar reed hij nog wat rond, maar de laatste jaren stond hij stil. Wij haalden hem recent uit de schuur en maakten hem technisch weer in orde, met nieuwe remmen, banden en nog het een en ander. Geheel klaar om er weer lol mee te gaan hebben.