
Net binnen uit België, van kleinzoon eerste eigenares. Heeft wat liefde nodig. Meer info volgt.
Net binnen uit België, van kleinzoon eerste eigenares. Heeft wat liefde nodig. Meer info volgt.
In 1987 kwam het bericht dat de levering van nieuwe eenden in Nederland ging stoppen. Er volgde nog een eindsprint, want een boel eendrijders bestelden nog gauw een nieuwe. Zo ook een familie uit Boxtel. Ze kochten bij dealer Janus van der Meulen een rode 2cv6 Club uit zijn voorraad, voor net iets...
Beige Opale. Het geeft een fluweelzachte, matte finish zonder poederig aan te voelen, en een uitstekende dekking die toch natuurlijk aanvoelt. Het klinkt als een reclame voor een foundation van Lancôme, en dat is het ook. Maar goed, deze kleur geeft in 1978 ook een goudkleurige gloed aan de fraaie lijnen van de...
Heerlijk vrolijk en fris blauw, dit eendje in Bleu Lagune. Sinds 2009 fleurt hij het Nederlandse landschap op. Daarvoor toerde hij rond Tours in Midden-Frankrijk. Daar werd hij bij garage Banville geleverd en later in het naastgelegen Montlouis onderhouden. Hoe weet je dat nou allemaal, Sander. Ik zag het op de stickers op...
Deze Citroën Dyane D6, in de schitterende kleur Bleu Crystal, rolde op 13 februari 1968 van de band in de Citroën fabriek in Rennes. Oorspronkelijk verkocht in de Marne-vallei, aan een heer in Noyant-Villages – tussen Le Mans en Saumur. Hij is altijd in dezelfde streek gebleven. Na het overlijden van de eerste eigenaar,...
Een eend die zo uit de schuur lijkt te komen. Een schuur waar hij door opa Jean-Pierre in de jaren zeventig is neergezet. De eend was een deel van de familie en mocht – hoewel defect – gewoon blijven, in een hoekje, onder het hooi. Wachtend op iets. Later. Ooit. Zo’n eend die...
Absinthe, een heel aparte tint. Voor de een neigt het naar geel, voor de ander (en Citroën) is het groen. Het drankje met dezelfde naam had ook al een ambivalente reputatie. Voor modeljaar ’61 en ’62 werd de kleur op de DS gebruikt. De Ami was het kleine zusje en mocht haar jurkje...
Ruim 15 jaar terug reed een van onze klanten in een roze eend, alleen haar honden pasten er niet echt lekker in; of we er wat aan konden doen. Natuurlijk konden we dat; het werd een besteleend, uiteraard in haar favoriete kleur. We bouwden ‘m met moderne techniek, een 602cc-motor en schijfremmen, zodat...
In 2018 haalden we deze Acadiane, via een collega, uit Frankrijk. In departement Pyrénées-Atlantiques reed hij zijn rondjes, rond het plaatsje Cambo les Bains, een paar kilometer van de Spaanse grens. De bodem en voetenbak waren niet meer optimaal dus werden vervangen. De rest was in gebruikte, maar solide staat. We verkochten hem...
Leuke eend, zo meenemen. Goed rijdend, recente APK, wat kleine zaken te verbeteren.
Bij klassieke Franse bedrijfswagens is vaak de naam van de gebruiker op de achterkant van de auto te vinden. In dit geval is dat M. Bappes uit Rabastens, tussen Toulouse en Albi, in departement Tarn. Zijn beroep was plâtrier, stukadoor. Daar kan je zo’n ruime bus fijn voor gebruiken. Wel nam hij een...
Deze Dyane werd in ’18 gekocht in Padua en daarna bij een vakantiehuis op Mallorca gereden. Op het eiland werd hij al eens herspoten en voorzien van een nieuw interieur. De lol was groot, maar die met een Mehari nog groter. Dus ging de Dyane mee naar huis, in Luxemburg. Daar werd er...
We kochten hem van een familie die hem al 28 jaar in bezit had. De laatste 10 jaar stond hij gestald, en daar was hij niet echt beter van geworden. We haalden hem op en zetten hem vervolgens zelf ook weer in het magazijn. Maar nu hebben we er even tijd voor gemaakt....
We ruilden deze 2cv4 in op een nog mooiere 2cv. Hij is in Luxemburg al eens aangepakt, nieuwe lak, koets hersteld. Stevig, niet heel fraai. Alleen de techniek moet nog verder aangepakt; remmen, onderhoud, etc. Hij loopt wel en remt een beetje. Oh ja, en het chassis moet vervangen… Kortom, een leuk project...
De familie Costes uit Millau, Zuid-Frankrijk bestelde dit eendje in ’85. Hij werd geleverd met een 5e deur-frame om de boodschappentassen er beter in te kunnen tillen. Het ritje naar de winkels was wellicht ook zijn langste trip want in 2004 had hij nog maar 25.000km gereden en een paar jaar geleden kochten wij...
In juni 1959 ging dit eendje de weg op. In het grijs, want dat was toen de standaardkleur. Na de zomer werden ze ook in Bleu Glacier geleverd, de eerste echte kleur op de Franse eenden. Zal de eigenaar van deze eend toen de pest in gekregen hebben? Had hij liever ook een...
In mijn jeugd reden verschillende ooms en tantes in DS-en. Meestal derde neus. Ik vergaapte me aan die vissenkommen met lampen erin en vond het geweldig dat ze na het starten omhoogkwamen. Dat deed de Skoda 110 R Coupé van mijn vader niet. Daarin waren de stoelen ook niet zo zacht en hij...
In 1986 begint je carrière als 2cv, in 2008 start je transformatie die in 2017 uiteindelijk gereed is. Je bent een sportwagen(tje) geworden! Veel eenden eindigden op de sloop, sommige andere kregen een nieuw leven als kitcar, in welke vorm dan ook. Het chassis van een eend maakt veel verbouwingen mogelijk, zoals deze...
Op 6 juni 1968 rolde dit eendje de showroom uit. Onwetend van het feit dat die dag Bobby Kennedy vermoord werd, 8 maanden na Che Guevara en 8 weken voor Martin Luther King. Om even een tijdsbeeld te schetsen. Gezien een stempel achter op het kentekenbewijs wisselde hij op 21 december 1973 weer...
Garage van Oord uit Maarssen leverde dit eendje in ‘86. Hij werd dagelijks gebruikt, maar stond wel altijd binnen. In ’91 stond de teller al op ruim 70.000km. Toen hij 10 jaar oud was, in ’96, werd hij overgedaan aan de zoon des huizes. Kort daarna ging het klokje voor het eerst rond,...
Met twee kleine motoren kom je beter de berg op dan met één. Samen hebben ze 850cc en ongeveer 25pk, waarmee ze 755kg in beweging zetten. Erg licht voor een terreinwagen. Garage Dubugnon uit Martigny zag er wel wat in en zette een tweedehands exemplaar in als servicewagen. In de Zwitserse Alpen maakte...
In ’64 was de wereld nog wat overzichtelijker en hoefde je in Castres alleen 044 te draaien om de broers LLoret aan de telefoon te krijgen en een 2cv te bestellen. “Heeft u al gehoord van ons nieuwe luxe model?”, “Ja, maar zo’n luxe AZAM is niets voor mij, doet u maar gewoon...
Rouge Vallelunga, volgens mij de meest voorkomende kleur op de eend. In ieder geval op de moderne. Van modeljaar ’83 tot het eind van de productie in ’90 geleverd en blijkbaar bij velen populair, hoewel er ook niet-mainstreamers zijn die het verfoeien, vermoedelijk omdat ze het maar mainstream vinden. Wij vinden het perfect...
Ik zag een paar puntlassen en wist dat ik de auto ging kopen. Best raar, maar soms zie je een bepaald detail aan een auto waarvan je gelijk al een goed gevoel krijgt, in dit geval over de originaliteit. Dit eendje van 70 jaar oud lag weliswaar helemaal in onderdelen in een garage,...
We begrepen van de derde eigenaar dat deze eend in ’82 geleverd werd aan mevrouw Janse uit Elburg. Ze hield hem tot ergens begin jaren ’90, toen hij bij een eendenliefhebber uit Utrecht terechtkwam. Tot de vriendin van de huidige en derde eigenaar in augustus op vakantie wilde naar Frankrijk. Goede bestemming, maar...
Medio ’70 werd deze AK 350 in Gris Rosé in de Vaucluse geleverd, het geschilderde kenteken getuigt er nog van. Op de voorruit is ook nog terug te vinden dat in ’89 nog belasting betaald is, vermoedelijk is hij daarna in een schuur verdwenen. Verder begrepen we van Citroën dat hij op 17...
Midden ’67 werd deze AK 350 in Bleu Nevé in Parijs geleverd, het geschilderde kenteken getuigt er nog van. Op de voorruit is ook nog terug te vinden dat in ’87 en ’88 nog belasting betaald werd in Paris, maar in ’89 departement Nièvre, iets zuidelijker gelegen. Verder begrepen we van Citroën dat...
Leuke Puch, in nette staat. Matching numbers, vanaf ’90 in bezit van vorige eigenaar, altijd netjes onderhouden, laatste tijd weinig gereden, maar na verse benzine, olie, bougie en nog wat dingen rijdt hij weer als een speer. 2 hand-versnellingen, extra stadslichtjes en koffertjes. Staat als ’67 op kenteken, met opmerking van RDW dat...
André Pezet, agriculteur van beroep, kocht deze HY nieuw in ’64. Hij gebruikte hem vermoedelijk op zijn boerenbedrijf in Savenès bij Toulouse. Tot wanneer hij precies gebruikt is weten we niet. Op het kenteken staat vermeld dat hij in 2016 van eigenaar verwisselde en naar de Ardêche verhuisde, daar werd hij door een...
Zo vind je er geen, zo heb je er drie in je garage staan. Originele Nederlands geleverde ribbelkapjes, heb ik het dan over. Dit keer een erg leuk geel exemplaar – Jaune Panama – in fijn doorleefde conditie. Met een prima origineel chassis, een in- en exterieur met levenservaring en netjes onderhouden techniek....
2cv 4×4 Sahara ’61 | project te koop | in gebruik tot ’72, toen jaren vergeten en vergaan, delen gevonden laat in de negentiger jaren | met kenteken |
Begin 1970 klonk een pauze-muziekje, we waren in afwachting van de 2cv4 en 2cv6. Ook bij Cees van der Maat in de showroom in Zwaag zal het geklonken hebben. Dus werd op de valreep door een stel uit Hoorn nog een 2cv AZ met 18pk besteld. Ze gebruikten hem toch alleen maar voor...
In ’68 werd de Mehari geïntroduceerd, een kunststof autootje op basis van het onderstel van de eend, of eigenlijk de Dyane. Ze deelden in den beginne ook die naam, Citroën Dyane Mehari. Het onderstel werd er iets voor ingekort, er werd een stalen buizenframe op geschroefd, waar ABS plaatwerkdelen op vastgemaakt werden met...
In ’69 volgde de Ami 8 de Ami 6 op. De auto was wat strakker vormgegeven, maar borduurde technisch voort op de 35pk-motor en overige techniek van het laatste model van zijn voorganger. Na een paar maanden productie werden de trommelremmen vervangen door schrijfremmen, om hem nog moderner te maken. Boven de normale...
Een Dyane kopen, en zeker in deze staat, is een investering doen in fijne herinneringen. Deze Dyane 6 heeft slechts 2 eigenaren gehad die beiden heel veel plezier van deze auto hebben gehad. De staat en het comfort van de auto, de kleur, het heerlijke roffeltje als je gaat rijden, bij iedere rit...
Wij recyclen ook. Auto’s komen regelmatig bij ons terug, waarna we weer een nieuwe eigenaar zoeken. Elke eigenaar voegt weer iets aan de eend toe, persoonlijke aanpassingen of verhalen. Deze witte eend hebben we in 2002 in Duitsland gevonden, met slechts 28.000km op de teller. Hij werd door een stel gekocht die er...