De 2cv 4x4 Sahara werd ooit ontwikkeld voor gebruik in lastig toegankelijke gebieden in Frankrijk en zijn koloniën. Ook in de bergen en in de sneeuw waren ze goed bruikbaar. Dat vond de heer Zuidema ook en in ’62 bestelde hij er een.
We hebben ze in alle soorten en maten. Van oud tot nieuw, van glimmend tot roestig en van gloednieuw tot project. Dit is een eendje met van alles in zich; een goed chassis, prima techniek, glimmende bodemplaten en een flink verweerd uiterlijk.
Een bedrijfswagen in hart en nieren. De afgelopen 10 jaar voor het bedrijf van een onze gewaardeerde klanten, daarvoor even voor wat lichte vracht bij een bekende van ons. Maar in Frankrijk verrichtte hij het echte werk. Wijnflessen sjouwen op een chateau!
In 2014 vonden we deze Dyane, gewoon hier in Nederland, bij de tweede eigenaar!! In ‘74 werd hij aangekocht met slechts 16.000km op de teller en daarna voor woon-werk verkeer ingezet. Nadat de baan opgezegd werd, verdween de Dyane in een garage en werd hij slechts incidenteel gebruikt, de teller stond op krap 75.000km.
De besteleend werd eerst gewoon op het iets ingekorte onderstel van een eend gebouwd, waardoor het laadvermogen niet groot was. Met de introductie van de Ami 6 kwam een steviger onderstel met een zwaardere motor beschikbaar, een ideale basis voor een grotere bedrijfsmatige versie van de eend. De AK was geboren.
In ’68 nieuw gekocht door een monteur van de Friese busmaatschappij FRAM. In de werkplaats aldaar werd hij technisch gekoesterd. De stoelen netjes onder hoezen. Daarom is het eendje zo goed bewaard gebleven. Ritjes werden voornamelijk op zondagmiddag gemaakt, waarbij de verste tochten naar Stolwijk en Den Helder voerden, zo vernamen we een paar jaar geleden van zijn zoon. Hij is zelf ook trouw eendrijder, in de laatste eend die zijn vader ooit nieuw kocht.
In de jaren ’60 was de eend al eens gemoderniseerd van 12 naar 18pk, maar dat was nog steeds een beetje behelpen. De Belgische fabriek ontwikkelde dan ook voor de Benelux een vlotter en luxer model, de AZAM 6. Een eend op het onderstel en met de techniek van de snellere Ami 6 met 602cc-motor, in plaats van de gangbare 425cc.
In ’34 kwam de Traction Avant op de markt. Hypermodern, met voorwielaandrijving en een zelfdragende carrosserie. Ontwikkeld in slechts 18 maanden! Wat helaas wel het faillissement van Citroën tot gevolg had, maar gelukkig is een doorstart van alle tijden.
Montcléra, in departement Lot, is vermoedelijk nog steeds zo dunbevolkt als in ’63. Toch runde mevrouw Astorc er een kruidenierszaakje waarbij gemotoriseerd vervoer welkom was, waarschijnlijk om de boodschappen te bezorgen of de lokale producten uit de buurt te verzamelen.
Met 8 miljoen exemplaren heeft de R4 de 2cv verslagen in productieaantallen. Op andere vlakken hebben ze elkaar vanaf ’61 ook beconcurreerd, waar de prijzen over beide kampen verdeeld zijn. Hoe dan ook, wij vinden de R4 ook leuk!
Hemelsblauw, zo zou je deze kleurnaam kunnen vertalen. Wij vinden het een mooie combi van vrolijk modern en zacht klassiek. Ze straalt je ingetogen tegemoet, op alle rondingen van dit leuke eendje.
Terug op het nest; deze fantastische eend. Al bijna 20 jaar bij ons in onderhoud, lang in handen van 1 familie.