Meer info volgt.
2cv AZ PO-uitvoering, Franse import, constructief goed, technisch behoeft hij aandacht. Aangeboden zoals hij is, mooie basis om (zelf) technisch klaar te maken of hem technisch te moderniseren. Meer info volgt.
Een wat oudere restauratie, waarbij ook de techniek gelijk wat gemoderniseerd is. Dit fraaie besteleendje met ribbelkap rijdt daardoor lekker vlot en soepel, maar heeft toch zijn klassieke karakter behouden.
In mijn jeugd reden verschillende ooms en tantes in DS-en. Meestal derde neus. Ik vergaapte me aan die vissenkommen met lampen erin en vond het geweldig dat ze na het starten omhoogkwamen. Dat deed de Skoda 110 R Coupé van mijn vader niet. Daarin waren de stoelen ook niet zo zacht en hij veerde een stuk stugger (maar verder heb ik ook aan die auto heel goede herinneringen).
Op 18 mei ’71 bestelde mevrouw Maraval haar nieuwe eendje bij dealer Pezous in Albi. Ze had op dat moment de keuze uit een 2cv4 en 2cv6, maar koos toch de langzamere 2cv4, wellicht omdat ze al wist dat ze ‘m toch alleen lokaal zou gebruiken.
In 1986 begint je carrière als 2cv, in 2008 start je transformatie die in 2017 uiteindelijk gereed is. Je bent een sportwagen(tje) geworden! Veel eenden eindigden op de sloop, sommige andere kregen een nieuw leven als kitcar, in welke vorm dan ook. Het chassis van een eend maakt veel verbouwingen mogelijk, zoals deze Burton.
Van de 2 cilinder-modellen uit de jaren ’70 was de Ami 8 in de Club-uitvoering de meest luxe. We maakten al eerder de basic 2cv en Dyane elektrisch, nu gingen we voor casual chic.
In januari ‘22 vonden we dit eendje op internet, Marc bood hem aan als een bijzonder goed exemplaar met maar 52.000km op de teller. Mijn vrouw en ik stapten in de auto en maakten er een uitje naar Gent van. Marc vertelde trots wat hij allemaal aan de geit (Vlaams voor 2cv) verbeterd had, maar ik was niet zo onder de indruk van de goedkope banden en wat gaten in het chassis, hij bleek slechter dan eenieder wist of had verwacht. Mijn vrouw liep maar even weg toen ik het Marc vertelde en de onderhandeling begon.
Op 6 juni 1968 rolde dit eendje de showroom uit. Onwetend van het feit dat die dag Bobby Kennedy vermoord werd, 8 maanden na Che Guevara en 8 weken voor Martin Luther King. Om even een tijdsbeeld te schetsen. Gezien een stempel achter op het kentekenbewijs wisselde hij op 21 december 1973 weer van eigenaar, in Waddinxveen.
Besteleenden hadden meestal een zwaar leven omdat ze vaak bedrijfsmatig ingezet werden en vaak liefdevol eigenaarschap en onderhoud moesten missen. Toch zijn er de nodige overlevers die zich kranig geweerd hebben, of toch gekoesterd zijn. Zoals deze Acadiane.
Garage van Oord uit Maarssen leverde dit eendje in ‘86. Hij werd dagelijks gebruikt, maar stond wel altijd binnen. In ’91 stond de teller al op ruim 70.000km. Toen hij 10 jaar oud was, in ’96, werd hij overgedaan aan de zoon des huizes. Kort daarna ging het klokje voor het eerst rond, alsof hij een nieuw leven begon.
De eerste eendjes konden al voor van alles ingezet worden, maar in ’51 kwam de AU op de markt. Een bedrijfswagentje op basis van de eend, met 250kg laadvermogen en een vierkant huisje achterop waar je flink wat in kwijt kon. Het werd dan ook een groot verkoopsucces. De 9pk van de AU werd in ’54 aangevuld tot 12pk, met de introductie van de AZU. Dit is een overlevende van dat vroege model besteleend.