Na jaren van eenvoud, kwam in ’63 een luxere eend op de markt. Het ging economisch steeds beter in Europa en dat werd zichtbaar door steeds meer modellen auto’s. Na de luxere Ami uit ’61, was dit een logisch tussenmodel. In Frankrijk werd het de AZAM, in België de AZM3 en later de AZAM6 met zijn sterkere motor.
Het casco van deze HY is klaar, de techniek ook bijna. Het plan is de open delen te vullen met houten panelen of delen. Maar misschien heb jij heel andere ideeën, waardoor hij echt goed bij jouw bedrijfsplannen gaat passen. Dus wachten we met verdere aanpak, tot we je gesproken hebben.
Theziers ligt vlak tegen de Rhône, tussen Avignon en Nîmes. Net om de hoek van de Pont du Gard. In 1972 bestelden de gebroeders Avon, uit dit stadje, een nieuwe HY pickup voor hun bedrijf. Het kenteken vertelt dat ze agriculteurs waren, maar niet of ze in de wijnbouw zitten en waar de HY precies voor gebruikt is. Toch zie ik beelden van een geel zonnig landschap, met dat kenmerkende prachtige Zuid-Franse licht voor me. Terwijl er een braaf HY’tje vol vaten heerlijke wijn doorheen rolt.
We maakten al vaker mee dat mensen aan het eind van de Franse of Portugese productie gauw nog een eendje bestelden. Sommige werden gebruikt, andere gelijk weggezet, op zolder, in een schuur, in een showroom. Dat geldt ook voor deze eend, in dit geval bij Citroën-dealer Terlouw in Dalem.
Heel, heel lang geleden (2001…) kwam er eens een AZAM uit Frankrijk. Hij was in solide staat, maar wel wat gedeukt en geroest. Constructief was alleen de voetenbak minder goed. Hij vond via ons een nieuwe eigenaar die er lekker een paar jaar voor uittrok om ‘m naar zijn smaak te restaureren.
In de jaren zestig lag het departement Loiret er nog redelijk vredig bij, een mooi landschap om soepel verend doorheen te rijden. In het dorpje Amilly, vlakbij Montargis, woonde de heer Perronnet. Hij besloot in ’64 zichzelf ook een flinke portie comfort te gunnen en kocht een Ami 6. Zou de naam van zijn woonplaats een rol bij de keuze voor dit model gespeeld hebben? Ik denk graag van wel.
Tekst is tijd is geld, dus we houden het kort om dit eendje betaalbaar te houden…
We weten ze soms nog wel te vinden, eendjes met zo weinig kilometers, maar ze worden wel steeds schaarser. Gelukkig hebben we klanten die goed hebben gezorgd voor bijna maagdelijk eendjes die we jaren geleden vonden.
Wat is dat dan, een Katar? Dat is een kunststof auto gebouwd op het onderstel van een eend, met 4x4-aandrijving. De techniek werd gemaakt door Voisin en de firma Siftt bouwde er een carrosserie op die bruikbaar was als bestelauto of pickup.
Dit eendje ruilden we kortgeleden in. Hij is een paar jaar geleden door de vorige eigenaar zelf gerestaureerd. Het chassis was in ’09 al eens vervangen en is nog best goed. De bodem, voetenbak en dorpels zijn vervangen, het interieur en een paar andere delen zijn vernieuwd.
In ’85 wil Citroën de verkoopcijfers van de eend weer wat opkrikken en schakelt Serge Gevin in om een vrolijk actiemodel te ontwerpen op basis van de goedkopere 2cv6 Spécial. Een paar jaar daarvoor ontwierp hij ook al de Charleston, een chiquer uitgevoerde eend.
In de Aveyron heeft hij het meeste van zijn 4x4-uren gemaakt. Bergen op, bospaden over, beekjes door? We weten het helaas niet precies, alleen de uren-teller en oude kentekenplaat zijn getuige. In 2010 kwam hij van Frankrijk naar Nederland, naar onze showroom. Voor kort, want daarna ging hij mee naar Zwitserland, lekker door de sneeuw ploegen. Daarom werd ook een hardtop gemonteerd, hij geeft iets meer weerstand aan een flink pak sneeuw.