Als we vroeger in Frankrijk rondliepen, voor de handel, soms op de sloop, dan moesten we die Ami 8 Berlines maar lekker links laten liggen. Saaie dingen, geen bal aan. Maar stiekem vond ik ze wel leuk.
De allerlaatst gebouwde M35. | NSU droomde in de jaren ’60 van een nieuw type motor. Citroën droomde vanaf ’69 een stukje mee. Het resultaat was de M35. Een coupé-model op basis van de nieuwe Ami 8, met een enkel-schijfs Wankelmotor en Citroëns fantastische hydropneumatische vering.
In ’73 reed hij bij dealer Tressol in Béziers het terrein af, een mooi leven tegemoet. Tot ’98 bleef hij in dezelfde handen, kort daarna volgde een verhuizing naar Nederland.
Zwarte eenden zijn net als zwarte zwanen vrij zeldzaam. Er zijn er een aantal via de importeur in Nederland geleverd, maar de meeste zijn van Belgische komaf .
We hebben al heel wat unieke eenden door onze handen gehad. Met mooie verhalen, van een speciaal model of uit een ver land. Met bijna geen kilometers erop, van de laatste dag van de Franse of Portugese productie, of juist uit het allereerste bouwjaar. Deze eend brengt 3 unieke eigenschappen bij elkaar.
Oui, c’est une 2cv Électrique! Geheel gerestaureerd met interieur in basic zwart Targa en lak in seventies Jaune Mimosa.
Frankrijk, Spanje, Servië en Holland, dit eendje heeft flink wat verblijfsplaatsen gehad. Wij ontmoetten hem ooit met 30.000km op de teller en kochten hem terug met 48.000. Nu heeft hij 60.000 net achter de rug en zijn we blij dat we hem weer terug hebben en er een nieuwe eigenaar voor kunnen zoeken.
Vergeet-me-nietjes-blauw, je komt het niet vaak meer tegen op een eend. Dus zijn we blij als we dit vrolijke kleurtje weer eens binnenkrijgen, en dan ook nog eens origineel Nederlands. Het is zijn oorspronkelijke kleur, de achterklep is er getuige van.
Heb je een Philips-verzameling, dan is dit de vitrine waar je al jaren naar op zoek bent. En je kunt er je collectie, uiteindelijk, ook nog mee rondrijden…
Zoals de SRV-man hier in Holland aan de deur kwam, zo kwam M. Massat uit Beaurepaire ook de boodschappen bezorgen. In het interieur kun je nog duidelijk zien hou hij in de jaren vijftig en zestig flessen wijn vervoerde, schappen en een koelkast beschikbaar had voor je dagelijks voedsel en je aan de kassa ook bloemstukken kon bestellen.
Wat kun je hier niet allemaal mee doen! Kamperen, er een markkraam van maken, een passend vervoermiddel voor je … (vul zelf je hobby, bedrijf, e.d. maar in). Je zou er ook paarden mee kunnen vervoeren, getuige de tekst achterop is dat ook gebeurd, maar ik zou het je niet aanraden.
Ooit werd hij door een dame in de buurt van Parijs gebruikt om naar haar groentetuin te rijden. Geen heel zwaar leven, ruim dertig jaar lang een lokaal rondje rijden.