RUBEN’S LAB
Ruben droomt veel van elektrische oplossingen voor allerlei types Citroëns. En realiseert ze ook. Elektrische eenden, een zacht glijdende DS, een HY die alle milieuzones binnenrijdt… een visie op een elektrische C6, om ze toekomstbestendig te maken. In zijn laboratorium gebeurt best veel.
“Als kind al had ik één grote passie, de auto, en in het bijzonder die van mijn vader, meestal een 2cv. Ik had ook een gewetensprobleem. Over de snelweg fietsend op autoloze zondag in 1973, was mijn grootste angst dat de auto’s zouden zijn afgeschaft als ik eindelijk oud genoeg zou zijn voor rijlessen. Het was mij duidelijk dat de auto zoals ie was, met zijn ongebreidelde dorst naar fossiele brandstoffen, niet het eeuwige leven had. Bijna een halve eeuw later lijkt het mee te zijn gevallen. De auto is er nog steeds, en ik heb er al zo’n miljoen kilometers in mogen rijden.
Na vele omzwervingen, via het muzikantschap, de wereld van de moderne dans, het theater, de grafische vormgeving, en nog wat andere ambachten en ongelukken, keerde ik terug bij de oude passie, maar dan met een twist. Zo kan dat bezwaarde geweten een heel klein beetje gesust worden.
In 2011 besloot ik een elektrische eend te bouwen, omdat ik het nodig vond, omdat ik het kon, maar vooral omdat ik het wilde. Ik startte het bedrijf 2CV Électrique en na flink wat pionierswerk kreeg ik het voor elkaar, een heerlijk rijdende eend, geheel stil en klaar voor mijn doelen. Ik reed ermee door Amsterdam en omstreken, ook wat verder weg en zelfs naar Ierland en Noorwegen.
Er volgden een elektrische besteleend (voor een klant in Amsterdam), een HY (voor een ondernemer in België), een DS (als proeftuin en voor eigen genot) en divers ontwerp- en begeleidingswerk aan externe projecten. Telkens weer een technologische trede hoger, met nog betere componenten en steeds beter rijdend dan het origineel.
Ik ontmoette Sander in 2013, hij stapte aanvankelijk wat sceptisch in de E-eend, ging rijden en was verkocht. Wat een stilte en souplesse. We kwamen erg leuk in gesprek en een samenwerking was het resultaat. Eerst kwam ik als monteur in de garage werken, om eendjes op te bouwen. Ondertussen werden plannen gemaakt, de laatste stand van techniek bijgehouden en eindeloos veel gesprekken met geïnteresseerden gevoerd. De prijs bleef een drempel. Het juiste moment was nog niet daar.
Toch bleven we flink vertrouwen houden, er moest ruimte komen om de samenwerking vorm te kunnen geven. Die ruimte werd gevonden in een nieuw pand, waar onze twee bedrijven samenkwamen. Het geheel werd beklonken met de 2cvE die we bouwden. Een fraaie eend die de mogelijkheden toont en beproefd kan worden.
Maar ik zit niet stil, de ontwikkelingen gaan door. Steeds meer delen ontwerp ik zelf digitaal en laat ik CNC laser-snijden en zetten. Onze accubakken, adapterplaten en motorsteunen kunnen we zo voor elk project op maat maken. Alle schema’s en kabelbomen maak ik in eigen beheer.
Ook op het gebied van laden wordt er stevig ontwikkeld. We hebben de eerste eend die kan snelladen, onder andere door de keuze voor een hoog voltage systeem. Dit is de standaard in moderne EV’s, maar is bij retrofit -een bestaande auto elektrisch maken- nog niet heel gebruikelijk. We werken verder aan het principe om het mogelijk te maken je klassieke EV aan je zonnepanelen te koppelen als bufferbatterij en zo energetisch onafhankelijker te worden.
De nieuwste innovatie uit eigen koker is het EV-chassis, een speciaal sterk 2cv-chassis vol batterijen. Je leest er hier meer over.”