2cvE

Je eigen of een geheel op maat gemaakte eend, zacht en soepel zoevend gemaakt. Met hergebruikte of nieuwe materialen, bescheiden of extreme range, klaar voor thuis- of snelladen. Het kan allemaal.

Ontwikkeling
Ruim 100km range die verlengd kan worden met snelladen, het liefst met hergebruik van bestaande EV-componenten, minstens dezelfde prestaties als de eend. Ons Programma van Eisen.

We komen uiteindelijk 120km ver. De motor komt uit een Nissan Leaf, de accu’s uit een Smart. De prestaties zijn potentieel spectaculair, maar worden elektronisch aan de eend aangepast. Het gewicht neemt met 120kg toe, om dat op te vangen zijn de achterste veren iets zwaarder uitgevoerd. Nadeel heb je er niet van, sterker; hij rijdt er beter door. Doordat hij iets in de veren gedrukt wordt rijdt hij minder springerig en heerlijk soepel.

Door het behoorlijke koppel en het grotere toerenbereik is het niet meer nodig om van versnelling te wisselen. De eend rijdt van nul tot 130km/u gewoon in de derde versnelling, de achteruit wordt ingeschakeld door met een schakelaar de motor andersom te laten draaien. Koppeling en versnellingspook zijn niet meer nodig. Fijn toeren zonder schakelen.

Door het toegenomen vermogen en koppel ben je onafhankelijker op de weg. Tegenwind speelt minder een rol, je haalt gewoon soepel vrachtwagens in. Bij het stoplicht ben je zeker niet als laatste weg, bij een tussensprintje kun je nog wel eens een verbaasde blik ontmoeten. Alles gaat gewoon soepeler. En dan ook nog eens in stilte, je kunt zonder stemverheffing een gesprek voeren.

We gebruiken schijfremmen, deze zijn in een eend iets overbemeten -ze worden ook gebruikt op de zwaardere Acadiane en Ami 8- , waardoor ze ook met het toegenomen gewicht en vermogen goed blijven remmen. Ook remt de motor licht regeneratief, waardoor het hydraulisch remmen iets ondersteund wordt. Met wat anticiperend rijden zullen je remblokken niet erg hard slijten. In de toekomst remmen we graag nog wat meer regeneratief, maar dan moeten we eerst nog even ABS voor een eend ontwikkelen. 

We blijven constant op zoek naar mogelijkheden en andere oplossingen. De meeste conversies worden gedaan met industrie-componenten met een laag voltage. Wij kiezen voor hoog voltage omdat dit de standaard is in de automotive wereld waardoor we hun beproefde techniek kunnen toepassen. Ook geeft het de mogelijkheid van snelladen, volgens ons de manier om meer gebruiksvrijheid te krijgen.

Op zoek naar andere batterij-opties ontmoetten we een partij die heel compacte units kan leveren. Hierdoor konden we een al langer levend plan realiseren: een chassis vullen met accu’s en hiermee een platform vol energie bouwen. Een best unieke ontwikkeling, en vast niet de laatste.

Range, hoever kom je er nou eigenlijk mee? 

Met onze kleinste set kom je 120km ver, maar met ons nieuwe pakket kan dat het dubbele zijn. 17kWh brengt je 120km op weg en dat is voor veel gebruikers ruim voldoende, we rijden er zelf ook mee rond. Als je je C4 eruit wil knikkeren, dan raden we je ons 37kWh pakket aan. Hiermee rijd je uit onze toonzaal direct naar Maastricht. Tussenliggende opties zijn er ook: met 27kWh kom je 180km ver en met 32kWh 220km. 

Voor het vaststellen van de range hebben we onze praktijkervaring gebruikt. Zoals een boot een ideale rompsnelheid heeft waarbij hij optimaal door het water glijdt, ligt de ideale snelheid van een eend net onder de 100km/u. Dit hebben we als uitgangspunt genomen. Hierboven neemt de luchtweerstand exponentieel toe en je energieverbruik daarmee ook. Constant 125 rijden kan, maar levert je 50% meer verbruik op. Stadsritten daarentegen zijn weer veel gunstiger, ook omdat je bij het stoplicht niet stationair staat te draaien.

Laden, hoe gaat dat?

Je kunt thuis of elders gewoon met een 16A stopcontact laden, dat gaat niet snel maar wel gestaag. ’s Nachts of tijdens je werk stroomt hij vol. Ook kun je aan een laadpaal laden, bij je in de straat of naast de BMW i3 van je collega. Echt vlot gaat het met snelladen bij bijvoorbeeld Fastned. Hier koppel je de externe lader direct aan de accu’s die in 20 minuten weer een derde van je gekozen range bijlaadt. Het 17kWh-pakket is hier niet geschikt voor.

Accu’s, waar zitten die? 

Het 17kWh pakket is gebaseerd op cellen uit een Smart, ontwikkeld door Tesla. Ze zijn nagenoeg nieuw. Deze monteren we tussen de achterste chassisbalken, op de plek waar je tank en reservewiel zaten. Je kofferruimte behoud je volledig. De gewichtstoename is slechts 120kg. Dit pakket kan ook in je bestaande eend(achtige) gebouwd worden. We zagen alleen een stuk uit je kofferbakbodem.

Onze andere accu’s plaatsen we in een speciaal ontwikkeld chassis, waardoor de holle ruimte onder je stoelen optimaal gebruikt wordt. We voegen tot 200kg toe, maar doordat het gewicht mooi verdeeld wordt blijft het onderstel mooi in balans. Afhankelijk van de grootte van het gekozen pakket houd je ruimte voor je reservewiel. De kofferruimte is ook hier volledig bruikbaar. De accu’s die we hier gebruiken zijn nieuwe lithium-ijzerfosfaat-cellen, ze hebben 5 jaar garantie en zijn flink energiedicht. Veel vermogen bij een laag gewicht.

Bij deze pakketten hoort dus een speciaal chassis. Bij een conversie van je eigen eend komt dit in de plaats van je bestaande chassis. Ook hier wordt de bodem aangepast.

Componenten

De motor en regelaar komen uit een vrij recente Nissan Leaf, en zijn gebruikt. De motor heeft als slijtagedelen alleen twee lagers die pas na een paar ton aan kilometers vervangen hoeven te worden. De regelaar is een betrouwbaar ding dat bovendien mooi in te regelen is om de eend soepel te laten rijden. De overige componenten, zoals de lader, 12V-converter, Battery Management System zijn nieuw en komen allemaal van gerenommeerde producenten, meestal uit de automotive wereld. 

Conversie

We kunnen de conversie in een restauratie integreren, waarbij de eend geheel naar je wensen gebouwd kan worden. Ook kunnen we een bestaande eend ombouwen. Afhankelijk van de keuze van het pakket wordt dan het eigen chassis gebruikt of vervangen door ons EV-chassis. We doen altijd de gehele conversie, sorry zelfbouwers…

PRIJZEN CONVERSIEonder voorbehoud
.
VERMOGENRANGEGEBR/NWPRIJS incl btw
17kWh120kmgebruikt€21.250,-
27kWh190kmnieuw€25.300,-
32kWh220kmnieuw€27.400,-
37kWh250kmnieuw€29.200,-
EV-chassis€1.500,-
Kachelprijs op aanvraag
Snelladenprijs op aanvraag
Diverse opties mogelijk
prijs op aanvraag

Meer manieren waarop we jouw droom van elektrisch rijden kunnen laten uitkomen

LABORATOIRE

Onze Ruben droomt veel van elektrische oplossingen voor allerlei types Citroëns. En realiseert ze ook.

Prijs gelijk aan omvang dromen

E-STORY

Stadsauto, strandmobiel, coole bedrijfswagen, noem deze electrische versie van de geliefde Mehari hoe je wil en stel hem helemaal naar je wensen samen.

Prijs vanaf € 27.500,-