2cv AZ

€ 15.000,-
1970
Rouge Corsaire
68.000 km

Begin 1970 klonk een pauze-muziekje, we waren in afwachting van de 2cv4 en 2cv6. Ook bij Cees van der Maat in de showroom in Zwaag zal het geklonken hebben. Dus werd op de valreep door een stel uit Hoorn nog een 2cv AZ met 18pk besteld. Ze gebruikten hem toch alleen maar voor lokaal verkeer.

Eind jaren ‘60 kwamen alle in Nederland geleverde eendjes uit België. Deze laatste serie kwam echter uit de Franse fabriek en is daarna ver-Beneluxt. Met afwijkende verlichting, geen gaspijpstuur, maar een van een Dyane, en de unieke gestreepte bekleding. 

Het eendje werd binnen gestald, in een garage in het centrum van Hoorn. De eerste 6 jaar werd hij gebruikt, ruim 10.000km per jaar. Tot de zoon des huizes geboren werd en de eend plots onveilig gevonden werd. Maar ja, wat doe je dan met een bijzonder goed onderhouden en gekoesterd eendje, van een model waarvan de houdbaarheidsdatum verstreken was? Inruilen? Waarschijnlijk werd er schandalig weinig voor gegeven, dus werd besloten het autootje achter in de garage te parkeren.

Daar bleef hij 38 jaar lang stilstaan, tot de eigenaar overleed, de eigenaresse graag wilde opruimen en de zoon geen interesse had. In die lange periode heeft hij weinig geleden, op het linker voorscherm na. Daar viel iets op, wat uitgeklopt werd en met menie behandeld.

In 2014 kreeg de autoliefhebbende buurman de kans de eend over te nemen, hij kende hem al van kleins af aan. De eend verhuisde een deur verder, waar hij in gezelschap van ander automobiel snoepgoed uit de seventies en eighties terechtkwam. Veel van deze auto’s zijn ook al lang, tot 45 jaar toe, in bezit.

De eend werd weer rijdend gemaakt en opgepoetst, maar gelukkig verder zo gelaten. Zelfs de originele wielen werden bewaard. Hij heeft nagenoeg geheel zijn originele lak, is klokgaaf van onderen, op twee heel kleine, onverklaarbare plekjes achter de stoelrails na; die conserveren we netjes. 

Ook heeft hij nog zijn originele dak en bekleding, in perfecte staat! 

Zo vonden we hem, als een tijdscapsule, en hij mocht wegens ruimtegebrek weg! We sprongen eerst een gat in de lucht en grepen daarna onze kans. We vervangen alle remmen en de accu en maken hem technisch weer helemaal bij de tijd. Het uiterlijk laten we helemaal zoals hij is en hoort, zelfs de originele, wat roestige wielen gaan er weer onder. Vinden we gewoon beter bij het plaatje passen. Maar de nieuwe eigenaar heeft uiteraard ook nog wat invloed, zodra hij of zij zich meldt.