AK 350
Na de AU en AZU was de AK 350 een doorontwikkeling van de besteleend. Op basis van het zwaardere chassis van de Ami 6 en zijn techniek met grotere 602cc-motor, werd een langer model gebouwd, met meer laadvermogen.
![Citroen AK 350 - voorzijde links](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-7-1600x1067.jpg)
![Citroen AK 350 - achterzijde](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-8-1600x1067.jpg)
In ’69 kreeg de AK 350 een modernere motor, zoals (later) ook in de Ami, Dyane en 2cv gebruikt werd. Ze waren gebouwd om hun maximale koppel bij een hoger toerental te halen. Er werd ook een stuk meer vermogen uit gehaald, 33pk in plaats van ongeveer 25pk.
![Citroen AK 350 - zijkant rechts](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-14-1600x1067.jpg)
![Citroen AK 350 - voorzijde](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-19-1600x1067.jpg)
Deze AK heeft deze motor, en werd daarmee een stukje vlotter dan zijn oudere broers. Dit model is geliefd door zijn lijn, technische mogelijkheden en wat betere stroomlijn dan zijn latere familie, de AK 400.
![Citroen AK 350 - laadruimte](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-31-1600x1067.jpg)
![Citroen AK 350 - interieur](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-35-1600x1067.jpg)
Besteleenden werden door heel Europa gebouwd. In het Spaanse Vigo, in het Belgische Vorst en uiteraard in Frankrijk. De meeste werden in de 2cv-fabriek in Levallois in elkaar gelast, maar door capaciteitsproblemen werd er ook uitgeweken naar de (voormalige) Panhard-fabriek in Ivry. Daar is dit exemplaar ook gebouwd, volgens zijn geboortebewijs dat we bij Citroën opgevraagd hebben.
![Citroen AK 350 - voorzijde rechts](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-20-1600x1067.jpg)
![Citroen AK 350 - voorzijde links](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-24-1600x1067.jpg)
Hij reed daarna rond in de Corrèze waar hij zijn hele leven bleef. Tot 2018 werd er ook nog mee gereden, getuige het Controle Technique-bewijsje op de voorruit.
![Citroen AK 350 - snelheidsmeter](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-38-1600x1067.jpg)
![Citroen AK 350 - knipperlicht](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-39-1600x1067.jpg)
![Citroen AK 350 - detail stickers op voorruit](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-41-1600x1067.jpg)
![Citroen AK 350 - kentekenplaatverlichting](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-55-1600x1067.jpg)
Het kostte ons dan ook niet veel moeite hem weer aan de praat te krijgen; hij reed ook nog geweldig. Dus maken we hem in verder in orde voor regelmatig gebruik. Het uiterlijk laten we zoveel mogelijk zo, de bodemplaten worden vervangen, de techniek geoptimaliseerd.
![Citroen AK 350 - laadruimte rechts](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-33-1600x1067.jpg)
![Citroen AK 350 - laadruimte links](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-34-1600x1067.jpg)
![Citroen AK 350 - interieur](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-36-1600x1067.jpg)
![Citroen AK 350 - interieur](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-37-1600x1067.jpg)
![Citroen AK 350 spiegel](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-42-1600x1067.jpg)
![Citroen AK 350 koplamp](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-44-1600x1067.jpg)
![Citroen AK 350 interieur](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-46-1067x1600.jpg)
![Citroen AK 350 portier rechts](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-47-1600x1067.jpg)
![Citroen AK 350 - interieur stoelbekleding detail](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-48-1600x1067.jpg)
![Citroen AK 350 detail](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-49-1600x1067.jpg)
![Citroen AK 350 detail](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-50-1600x1067.jpg)
![Citroen AK 350 deurgreep binnen](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-51-1600x1067.jpg)
![Citroen AK 350 detail uitlaat](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-52-1600x1067.jpg)
![Citroen AK 350 dashboard](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-53-1600x1067.jpg)
![Citroen AK 350 dashboard](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-54-1600x1067.jpg)
![Citroen AK 350 detail](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-56-1600x1067.jpg)
![Citroen AK 350 detail](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-57-1600x1067.jpg)
![Citroen AK 350 achterzijde](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-9-1600x1067.jpg)
![Citroen AK 350 voorzijde](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-21-1600x1067.jpg)
![Citroen AK 350 voorzijde links](https://2cvgarage.nl/wp-content/uploads/2023/10/ak350-411Gh19-23-1600x1067.jpg)