13 01 2022

Old school tuning

9/12/18pk in je eend levert niet heel veel snelheid op. Niet per se een probleem, als je ervoor kiest. Maar we merken dat steeds minder mensen het grappig vinden om door vrachtwagens ingehaald te worden, terwijl ze de klassieke uitstraling en details van deze eendjes wel waarderen. Daardoor valt de keuze dan toch vaak op een modernere 2cv6.

In de fifties en sixties had je al “opvoersets” voor de eend. Dagonet bouwde snelle eenden en firma’s als Dopsy en ERSA leverden sets zuigers en cilinders met meer boring, waardoor je van 425cc naar ongeveer 500cc ging. Nog steeds een klein motortje, maar wel met relatief veel vermogenswinst. We hebben een paar van dit soort sets in ons magazijn liggen, alleen we gebruiken ze niet snel omdat de gebruikte zuigerveren niet heel slijtvast zijn en minder goed afdichten, met een rokende motor als gevolg.

Nu levert Burton een set van 533cc die bruikbaar is op alle 425cc motoren en die van goede kwaliteit is. We zijn er gelijk mee aan het experimenteren geslagen. Eerst maar eens een bijzonder traag 12pk eendje uit ’61 aangepakt. Het had onze voorkeur om het uiterlijk zoveel mogelijk onaangetast te laten, het zijn tenslotte unieke eendjes. Met een iets aangepaste carburateur was er direct al veel resultaat, bij de eerste rit gelijk al ruim 15 km/u snelheidswinst en veel meer trekkracht, waardoor je de snelheid ook beter vasthoudt.

Wij zijn enthousiast! en gaan gelijk nog een paar eendjes van onszelf en klanten ombouwen. Volgende week staat een 18pk op het programma, we houden je op de hoogte. Uiteraard kan er nog veel meer mee gedaan worden, en dat gaan we ook doen, ideeën genoeg. 

Een mooie manier om eendjes waar vaak weinig kilometers mee gereden werd meer lol te laten brengen en klassiekere eendjes meer toegankelijk te maken voor een groter publiek. Je hoort van ons over de vorderingen, laat gerust weten als je er ook interesse in hebt om meer van je eend te gaan genieten.

Terug naar overzicht