2cv A

€ 5.950,-
1954
Gris Foncé
59.000 km

Ik zag een paar puntlassen en wist dat ik de auto ging kopen. Best raar, maar soms zie je een bepaald detail aan een auto waarvan je gelijk al een goed gevoel krijgt, in dit geval over de originaliteit. Dit eendje van 70 jaar oud lag weliswaar helemaal in onderdelen in een garage, maar maakte mij met elke plek die ik inspecteerde en ieder onderdeel dat ik bekeek blijer en bevestigde dat ik niet voor niets gekomen was.

In ’54 werd hij in departement Marne geleverd, pas in 2004 verhuisde hij naar een ander departement, iets westelijker. Informatie van het aanwezige Franse kenteken. De nieuwe eigenaar ging er mee aan de slag en demonteerde de auto geheel. Alleen aan een stukje van de bodemplaat repareerde hij wat, verder was de koets en het plaatwerk klokgaaf en origineel, met nog de eerste lak. Vandaar dat de bedoelde puntlassen ook nog zo mooi zichtbaar waren. 

Het chassis zette hij weer netjes in de lak, het plaatwerk werd geschuurd en voorbereid op een vingerhoedje plamuur, de techniek werd gedemonteerd voor revisie. Toen viel het project stil, tot in 2014 een Nederlandse liefhebber de auto aankocht en meenam naar de garage waar ik hem kwam bekijken. Doordat hij ook nog een AZU en andere voitures op de weg moest houden, stond de 2cv A ook bij hem stof te vergaren. Door een verhuizing kregen wij de kans het eendje over te nemen.

In eerste instantie reageerde ik ziet zo enthousiast op de telefonische uitnodiging om te komen kijken. Een project, wel een ribbelkapje, maar een 9pk, en niet van de unieke allereerste jaren. Tja, meestal is daar niet veel eer meer aan te behalen, dus wat moeten we daar dan mee. Nou, dit bleek dus de uitzondering waardoor je er toch altijd op uit moet gaan. Want zo eerlijk, onverprutst en origineel kom je ze niet vaak tegen. 

Hij nodigt erg uit om hem een dun en mat laagje Gris Foncé te geven, liefst alleen aan de buitenkant, zodat de tekst met zijn laadvermogen behouden blijft. Laswerk zit er dus niet meer aan. Technisch moet je wel even aan de bak. Remmen, banden, uitlaat, ze vragen allemaal om aandacht of vernieuwing. Leuk detail is dat hij al homokinetische aandrijfassen van Glaenzer Spicer heeft, dat scheelt een hoop geschud bij het optrekken. 

De 9pk motor kan weer opgebouwd worden, maar misschien vind je het wel leuker om er dan wat tuning op los te laten. Dat zouden wij wel verkiezen boven de ultieme traagheid. In het onwaarschijnlijke geval dat niemand zich voor dit sympathieke project in de huidige staat meldt, dan gaan wij er deze winter mee aan de slag. Maar tot die tijd kan heb jij nog de kans er verliefd op te worden