15 05 2021

2cv 4×4 RWS

In Nederland zijn er maar drie Sahara’s geleverd; de demonstratie-auto van de importeur kwam bij een huisarts op Texel terecht, deze auto werd ooit al eens door ons gerestaureerd. De andere twee werden aan de Meetkundige Dienst van Rijkswaterstaat geleverd. Dit is de enige van die twee die het overleefd heeft, en ook maar net…

Rijkswaterstaat koos de 2cv 4×4 omdat hij veel lichter was dan Landrovers en Jeeps, wat voordelen had in het terrein. Ze werden op diverse plekken ingezet, in de nieuwe polders, maar vooral ook op de Waddeneilanden. Er zijn foto’s van deze eend op de Vliehors op Vlieland, zijn laatste stationering was op Terschelling. Daar vandaan werd hij ook verkocht, toen hij in ’69 uit dienst ging. De dienst Domeinen zorgde voor de verkoop.

Hij kwam bij iemand uit Den Haag terecht, die er -naar verluidt- ook mee door de Sahara heeft gereden. In ’70 kwam hij weer te koop, voor 1200,- gulden stond hij in de Telegraaf. Een Citroën-liefhebber wilde hem graag hebben, bood te laag en mistte hem. Hij werd verkocht aan een ander. Door spijt gedreven wist de liefhebber de auto te achterhalen en kon hem alsnog kopen. Tot 2012 blijft hij bij hem, alleen tijdens de oliecrisis stond hij op naam van zijn zus, in verband met de benzinebonnen.

Hij ging naar een andere liefhebber, waarna wij hem in 2014 voor een klant konden kopen. De auto was gedemonteerd en in erg slechte staat. Begin jaren ’70 was er nog wel mee gereden, maar toen was hij er ook al niet al te best aan toe; het zout en zand deden hem tot (roest)stof vergaan.

Omdat het zo’n unieke auto is, met een fraaie historie, moest hij uiteraard weer tot leven komen. De Sahara’s werden oorspronkelijk al met de hand gebouwd, dat is nu herhaald. Alle delen zijn hersteld, gereviseerd of nieuw gemaakt, waarbij we zo dicht mogelijk bij het origineel zijn gebleven, inclusief indicatie van Ministerieel Verkeer achterop.

Terug naar overzicht