Oud beeld
Om jullie en onszelf de komende tijd wat te vermaken, bladeren we hier wat door onze (digitale) fotoalbums.
22april | Soms kopen we auto’s en halen ze niet eens de website. In 2011 gebeurde dat met deze prachtige Ami 6 Berline uit ’63. Hij had de fraaie kleur Vieux Rose; ja, die is echt origineel. Het originele rode hulstblaadjes-interieur stond er ook prachtig bij.
We vonden ‘m in de buurt van Parijs, kregen ‘m binnen en verkochten ‘m gelijk aan een trouwe klant die net die dag langskwam. Een paar jaar later ruilde hij ‘m weer in op een mooie eend. Helaas weer zonder de site te halen kwam hij nu bij een Japanse klant terecht, die precies zoiets zocht.
Dus als je de kans op iets speciaals niet wil missen; geef het ons door. Vaak weten we binnen ons netwerk iets passends te vinden, dat dan weer de website niet haalt…
15 april | Nadat de Porsche 911 met een grote spoiler werd versierd, was nu de eend aan de beurt. Citroën Köln, de Duitse importeur, ontwikkelde samen met de firma Hoffmann een pakket van spoilers, spatborden en dorpelverbreders. Een stickerset completeerde deze uitvoering. Je kon de onderdelen los bestellen uit de accessoire-gids of je eend kant en klaar bespoilerd laten afleveren.
Deze eend is ook ooit zo geleverd en heeft daarna slechts 39.000km gereden. Hij werd na een paar jaar rijden teruggenomen door de leverende dealer, die hem wegzette in zijn eigen collectie. Daar hebben wij ‘m kunnen kopen in 2011. En we vonden er een nieuwe eigenaar voor!
13 april | Een van onze trouwe klanten gaf ons in 2010 een zoekopdracht voor een originele, ongerestaureerde 2cv A. Die vind je niet op elke straathoek, in de tijd dat deze 9 pk-sterke eendjes gemaakt werden waren de productieaantallen nog niet zo hoog en bovendien is het begin van de jaren ’50 al vrij lang geleden…
We vonden deze A uit ’53. Het dakje en het interieur waren ooit eens vernieuwd, en uiteraard wat slijtagedelen als accu, remmen en banden. Maar verder was hij echt helemaal origineel, nooit gelast laat staan roestig of gerestaureerd. En bijna helemaal in zijn eerste lak.
Hij begon zijn carrière net ten zuiden van Parijs, ging in ’61 naar een eigenaar in Parijs en in de jaren ’90 naar een verzamelaar in Auxerre. Daar vonden wij ‘m. Onze klant koesterde ‘m, maar ruilde ‘m recent in op een fraaie andere eend. En wij vonden een nieuwe eigenaar, een verzamelaar in Nederland.
Het eendje heeft veel leuke details; de dikkere benzinevulpijp en -dop, de afwijkende voorschermen met hoekige binnenschermen, een anders geperste en gelaste motorkap, het maximum laadvermogen afgedrukt in de kofferbak, de rubber dopjes in de verstel-gaten in de bodem voor de voorbank, de velgen met een holle rand en nog veel meer.
Oorspronkelijk geleverd met nauwelijks verlichting en zeker geen richtingaanwijzers. Deze werden later voor alle auto’s verplicht, waarna allerlei sets verkrijgbaar werden. Deze kreeg een mooie met schakelaar verwerkt in een uitbreiding van het dashboard, de kabel werd met klemmen aan de pakjesplank geklemd. Leuk detail is ook dat de clignoteurs aan de zijkant op verschillende hoogte zitten; blijkbaar geen monteur met een timmermansoog…
11 april | Op Citromobile in 2005 liep mijn broer even naar buiten en kwam vervolgens weer naar binnen rennen; “Er komt net een waanzinnige gele eend op een trailer aangereden, volgens mij is hij te koop”. Wij eropaf, hij bleek te koop en net uit Frankrijk gehaald te zijn. Jaune Mimosa, oranje stoffen interieur, geheel origineel en maar 21.000km. Een automobiele droom! We kochten ‘m direct, het was een kans die je niet mag missen.
We gaven ‘m een NL-kenteken en maakten ‘m technisch klaar. De eerste klant die erop reageerde wilde een mooie eend om met zijn hond naar het strand te gaan; ik zag de prachtige oranje bekleding al aan repen liggen. Hij vond het niet leuk dat ik weigerde de auto aan hem te verkopen, maar dit was er een die ik eigenlijk niet eens weg wilde doen.
Kort daarna werd hij verkocht aan bekenden van mijn broer. Ze genoten er jaren van, in NL en Frankrijk. En hij bleef erg mooi.
In de jaren erna werd ik regelmatig benaderd door iemand die de eend graag had willen kopen en spijt had dat het toen niet gelukt was. Het was precies de eend die hij als klein jongetje in de folder had zien staan, de folder lag toen onder zijn kussen. Als de eend toch ooit weer eens beschikbaar kwam… Nou, dat kwam hij kortgeleden, met nog steeds maar 27.000km op de teller, en gisteren maakten we een deal. Met wat jaren vertraging is een droom alsnog uitgekomen.
7 april | Deze HY en AZU van Primagaz vonden we in 2011, beide in dezelfde week. Van de HY was de historie helaas niet bekend, maar hij had een prachtig patina. De AZU vonden we via goede collega Casper Pasman. Hij was ooit in gebruik in Marseille en nog in prachtige staat. Beide maken nu deel uit van de collectie van Eendenmuseum Andijk.
6 april | Het kan nog extremer dan de AK van gisteren; deze Acadiane kwamen we ooit in België tegen. Er werd verteld dat hij van een stomerij was geweest.
5 april | Deze AK vonden we in ’08 in Frankrijk. Hij werd gebouwd door SAPA, een carrosseriebouwer die ook (extreem) verlengde en verhoogde HY’s bouwde. Oorspronkelijk in gebruik geweest bij een zusterorde om het wasgoed te vervoeren. De huif kon opgeschoven worden. We restaureerden ‘m geheel voor het mooiste museum van Nederland, de eenden-verzameling van Edwin Groen.
Foto’s door Martijn van Well.