Verkocht
€ 19.500,-
1969
Bleu
00.000 km

MEP X2

In ’65 ontwikkelt Citroën-dealer Pezous uit Albi een kleine racewagen gebaseerd op makkelijk te verkrijgen techniek van het merk dat hij vertegenwoordigt. De MEP X1 is geboren, Maurice Emile’s initialen vormen de naam. 

Het eerste model gebruikt de 25pk motor en de versnellingsbak uit de Ami 6. De body is ontworpen door Albert Mazel, waar Pezous jaren eerder al eens mee samengewerkt had aan de MEP Daphné, een sierlijke coupé op basis van een Traction.

Na de nodige testritten blijkt de 25pk echt te weinig om hem serieus sportief te maken, waarna uitgeweken wordt naar de 60pk sterke 848cc 2 cilinder boxermotor van Panhard, op dat moment een dochter van Citroën. De ontstane X2 behoudt wel de versnellingsbak van de Ami 6 en weegt slechts 360kg. 

Dit geeft de auto meer pit, 190km/u is haalbaar. Maurice Trintignant demonstreert de auto tijdens de 24u-race van Le Mans en dat overtuigt Citroën en BP (later Total)  om er een raceklasse voor startende coureurs mee te beginnen, de Formule Bleu. Door de sponsoring kosten de wagens maar 8.000FF.

Een eerste serie van 30 worden gebouwd, daarna volgt in ’69 nog een bestelling van 50 exemplaren, waar dit exemplaar onderdeel van uitmaakt.

In ’71 komt de opvolger, de X27 met GS-techniek, op de markt. Nog weer iets sneller, 210km/u en iets moderner gelijnd.

Deze X2, No. 67, haalden we kortgeleden uit België, dichtbij het circuit van Zolder. Hij heeft, getuige de stickers, recent nog diverse evenementen gereden. Zijn precieze historie zijn we nog aan het opduiken. De voorheen ongedempte uitlaat is voorzien van dempers, er is een hogere rollbar aanwezig en er zijn nog een paar (eenvoudig omkeerbare) aanpassingen gedaan om hem circuit-toegelaten te maken.

We hadden er een jaar of 10 geleden al eens 2, omdat we ze erg stoer vinden. De sigaarvorm als basisvorm voor racewagens, gevuld met Citroën-gerelateerde techniek en historie. Niet handig voor op de weg, maar wel als je in wil stappen in de wereld van klassiek racen, of een erg mooi stuk automobiele historie aan je muur wilt hebben hangen…

Nog meer info vind je via de volgende links;

https://www.citroen-forum.nl/nieuws/autosport/mep_de_blauwe_armada/

Geschiedenis M.E. Pezous

De prijs is gebaseerd op de auto zoals hij is, inclusief een kist onderdelen en speciaal gereedschap. De HY transporteur maakt het natuurlijk helemaal af. Een geweldige period-correcte set om af te reizen naar allerlei leuke klassieke evenementen. Hij is ook te koop, heeft wel wat (restauratie)werkzaamheden nodig, die we graag voor je uitvoeren.