€ 11.250,-
1967
Blanc Everest
40.000 km

Dyane

In 1967 kwam hij dan eindelijk op de markt, de langverwachte opvolger van de eend. Ze heette Dyane, was technisch vergelijkbaar met de 2cv, maar had strakkere lijnen.

De grotere achterklep bood wat concurrentie aan de Renault 4, de hogere voorruit gaf meer zicht aan de steeds langer wordende mens.

De eerste modellen waren voorzien van een 425cc-motor, die 21pk leverde. Net iets meer dan de 2cv, want die haalde er 18pk uit. Toch vond het publiek dat het wel wat vlotter mocht, dus werd als snel een 602cc-motor leverbaar, werd de 425cc vervangen door 435cc en ontwikkelde de techniek zich ook op andere vlakken verder.

Dit exemplaar is er een van de eerste productiemaanden, ze starten in september. Deze rolde op 30 oktober van de band en werd gelijk de volgende dag al op kenteken gezet; er zat blijkbaar iemand om te springen.

In de jaren ’50 en ’60 waren er opvoersets voor de eenden-motoren beschikbaar, bijvoorbeeld een set zuigers en cilinders van 533cc. Deze zijn tegenwoordig ook weer leverbaar, dus die hebben we op deze Dyane gemonteerd. Hij werd er serieus vlotter door, waardoor hij soepeler met het moderne verkeer meerijdt.

Dus als je wensenlijst vermeldt; eerste type Dyane, grotendeels originele lak, origineel interieur, constructief en technisch helemaal in orde. Maar je denkt steeds; jammer dat ze zo langzaam zijn. Hier staat de oplossing.

We leveren haar met NL-kenteken, nieuwe banden en remmen, technisch onderhouden en met een nieuw dak in een kleur naar keuze.