AZAM6

Verkocht
€ 22.750,-
1967
Gris Kandahar
67.000 km

In de jaren ’60 was de eend al eens gemoderniseerd van 12 naar 18pk, maar dat was nog steeds een beetje behelpen. De Belgische fabriek ontwikkelde dan ook voor de Benelux een vlotter en luxer model, de AZAM 6. Een eend op het onderstel en met de techniek van de snellere Ami 6 met 602cc-motor, in plaats van de gangbare 425cc.

Vanaf ’65 was hij leverbaar, uitgerust met dezelfde luxe als een Franse AZAM of de Belgische AZM3. Sierlijsten rond de ramen, beugels op de bumpers, gestileerde deurgrepen en een luxer uitgevoerd interieur waren de meest in het oog springende delen. Vanaf ’67 kreeg hij hetzelfde zwarte dashboard en stuur als de Franse AZAM Export, kort daarna werd de productie gestaakt ten gunste van de net geïntroduceerde Dyane 6, de nieuwe luxe eend.

Dit is zo’n Export-exemplaar. AZAM’s zijn al best schaars, maar dit model al helemaal. Hij werd op 19 juni ’67 geleverd aan de heer of mevrouw Odendaal in Best en heeft in ieder geval tot ’77 gereden. Daarvoor is namelijk nog het deel 3 afgegeven, het deel dat je jaarlijks moest vernieuwen en achter de voorruit moest plakken. De AZAM was destijds echt een trots bezit, we maken in onze garage vaak mee dat mensen over hun eenden-avonturen komen vertellen, waarbij vaak trots vermeld wordt dat ze zo’n snelle AZAM hadden: mooi!

Het eerstvolgende bijbehorende document is een factuur van garage Jan van Gompel uit Eindhoven, voor de levering van de AZAM aan de voorgaande eigenaar. Het is 2009 en hij heeft 82.880km gereden. Van Gompel heeft vanaf de jaren ’70 veel auto’s bewaard, vaak ingeruilde exemplaren waar ze zelf wel wat mee hadden. De laatste jaren hebben ze die voorraad gaandeweg verkocht om ruimte te maken voor hun handel in Citroën-onderdelen. Grote kans dat deze AZAM 6 er dus al 30 jaar stond te wachten.

Na aankoop is de eend naar Jan Bonthond in Wierden gegaan, waar hij geheel gerestaureerd is. Er is flink aandacht besteed aan behoud van originele details, met als resultaat een prachtig frisse AZAM 6. Twee liefhebbers hebben na de restauratie van de eend genoten, waarbij ongeveer 5000km is afgelegd.

De vering is wat minder springerig dan de 18pk-modellen, maar heeft wel een soort sjieke soepelheid. De motor heeft niet verbazingwekkend veel meer PK’s, maar wel meer koppel onderin, waardoor je heerlijk kan cruisen. Echt een heerlijke eend die je al snel de eerdergenoemde trots laat voelen.