€ 26.000,-
1990
Rouge Vallelunga
6.000 km

2cv6 Spécial

Mevrouw de Block uit Oostende bedacht in 1990 dat ze toch echt nog een geit* wilde. Wellicht speelde het einde van de productie in juli van dat jaar daarbij een rol. Het geitje dat de hare zou worden, werd op 12 maart in Portugal gebouwd en op 2 april in België ingeschreven. Op 17 oktober leverde dealer Jacobs Provoost hem aan haar af.

In België werden in de laatste jaren nagenoeg alleen Spécials en speciale modellen verkocht, Clubs zag je er zelden. Deze Spécial -het eenvoudige model met de ronde koplampen, voorbank, buitensluitend dak en eenvoudige afwerking- heeft één afwijkend detail, een één-spaaks stuur uit de Club-versie. 

Toen hij in België gevonden werd zat het er al in. Meest aannemelijk is dat het nieuw zo geleverd is, wellicht omdat mevrouw het fijner in de hand vond liggen. Maar misschien was het wel veel spannender en werd het origineel in de jaren ’90 verorberd door een hond of gestolen door een stuur-fetisjist.

De kilometers vlogen er daarna niet echt aan. In juli ’91 kreeg de auto zijn eerste onderhoud, bij 1845 km. De volgende geregistreerde beurt was bij 2493 km in september ’95. Daarna werd het stil in het onderhoudsboekje. Wel weten we dat hij bij een familielid terechtkwam, die er niet echt mee reed, alleen af en toe een blokje om na het schoonmaken.

In 2003 werd het geitje een eend. Hij werd gevonden door een Nederlander met een grote liefde voor de 2cv en andere Citroëns. Omdat hij eenden altijd praktisch gebruikte en hij dit exemplaar een onbeschadigde toekomst gunde, schoof hij hem door naar een vriend met een verzameling klassiekers. Daar werd hij ook sporadisch gebruikt, soms voor een rondje om met vrienden in alle aanwezige klassiekers.

Daarmee kwam de teller uiteindelijk iets over de 6000km heen. Door omstandigheden kwam de eend toch weer bij de vorige Nederlandse eigenaar terecht, die besloot ‘m voor de toekomst te bewaren, netjes opgeborgen in de kelder in een opblaasbare Carcoon.

Recent werd besloten dat de prioriteit in zijn autobezit echt bij de grotere Citroëns en de (heel) oude eenden ligt. En kregen wij de kans er weer een nieuwe eigenaar voor te vinden.

Hij is echt nog zoals hij de showroom uitkwam en rijdt ook zo. Hoewel museaal genoeg, zou het ook mooi zijn als zijn leven los zou barsten. De lanen in en de paden af… Wie gaat over zijn lot beschikken?

*in België heet een 2cv een geit.