€ 8.500,-
1976
Beige Gazelle
118.000 km

2cv6

Soms koop je een auto en voel je je nog blijer dan anders. Dan vind je ook nog een leveringsfactuur die zijn leven nog iets meer inkleurt.

Origineel Nederlandse auto’s hebben soms een streepje voor omdat de geschiedenis ervan nog iets dichterbij komt. Zo werd deze eend in de zomer van ’76 nieuw besteld bij dealer Salland in Deventer. Dat was een periode dat mijn oom daar regelmatig rondliep, omdat hij Citroën reed en samen met de monteurs daar zijn cross-eend prepareerde. Zo’n naam heeft dan toch wat glans en herinnering, hoewel ik toen nog maar een ukkie was.

Op de eend werd een inruilvoorstel van 200,- gulden gedaan op een Peugeot 404 van 9 jaar oud. Maar als de auto niet ingeruild werd, dan werd een korting van 150,- gulden gegeven. Voor die 50,- hoop ik dat de eigenaar de 404 aan iemand kado gegeven heeft. 

De eend ging naar Zutphen, reed daar aktief tot ’94 en bleef tot ‘02. Toen werd hij bij een garage in Warnsveld, een dorpje tegen Zutphen aan, gevonden en meegenomen naar Amersfoort. Er werd soms wel wat technisch werk gedaan, maar verder werd niet echt ingegrepen. Eerst werd hij nog wel gebruikt voor trips naar Terschelling, later alleen een rondje door de buurt om de motor levend te houden.

In zijn eerste leven is er wel wat aan gedaan; een klein stukje gelast, een schadetje bijgewerkt, een plaatje in de kofferbak gepopnagelt en een stukje bekleding hersteld met grof garen. De lak is wat dun en soms komt er oppervlakteroest doorheen.

Voor een moderne eend ziet hij er wat versleten uit; is het daarmee een basis om gewoon op te rijden of als basis voor restauratie te gebruiken. Of is dit eendje verdere koestering waard zoals hij is, waarbij zijn geschiedenis verder geschreven wordt? Met een ribbelkap uit de jaren ’50 doen we het al, en raar maar waar; een Nederlands eendje uit de jaren ’70 is net zo schaars.

Wij verzorgen APK en onderhoud. Jij de invulling van de rest?