2cv4

€ 21.500,-
1971
Beige Albatros
36.000 km

Op 18 mei ’71 bestelde mevrouw Maraval haar nieuwe eendje bij dealer Pezous in Albi. Ze had op dat moment de keuze uit een 2cv4 en 2cv6, maar koos toch de langzamere 2cv4, wellicht omdat ze al wist dat ze ‘m toch alleen lokaal zou gebruiken. 

Mevrouw Maraval kreeg op 18 augustus de sleutels overhandigd, nadat het eendje op 20 juli geproduceerd was. Auto’s kregen destijds een afleverbeurt bij de dealer en na 1000 km nog een naloopbeurt. De olie werd dan ververst en diverse zaken werden nagetrokken of gecontroleerd. Het onderhoudsboekje geeft aan dat deze eend zijn naloopbeurt in mei ’72 kreeg met slechts 80 km op de teller. Vreemd, en wellicht al een voorbode voor het volgende geringe gebruik.

Mevrouw Maraval reed er spaarzaam mee, ongeveer 1000km per jaar, en kwam verder de wijk ook niet echt uit. Zelfs het onderhoud werd bij de overbuurman, een garagiste toutes marques, gedaan. Bij haar overlijden in ’93 werd de zoon eigenaar. Hij woonde in een Frans overzees gebied, maar hield de schuur van zijn moeder aan om het eendje te stallen. 

Toch kwam het eendje een paar jaar geleden via ons netwerk bij ons terecht. Met maar 25.000km op de teller. Veel mensen waardeerden de conditie en het verhaal van het autootje, maar wilden niet tot 21pk onthaasten.

We verkochten de eend aan een stel dat hem helemaal geweldig vond, maar 435cc inderdaad wat onderbemeten. De originele techniek werd op pauze gezet, de auto leefde verder als 2cv6. Met een volledig gereviseerd 2cv6-blok en bijpassende versnellingsbak. Alle banden en het dak werden vernieuwd, alles om hem echt goed bruikbaar te maken. Dat is dan ook gedurende 11.000km gebeurd.

Maar soms veranderen dingen in je leven, zo ook hier, waardoor een lievelingseend toch naar een nieuwe liefhebber mag. Inclusief alle bewaarde originele delen.

2cv6-jes uit de vroege jaren ’70 kom je zelden tegen. Ik kan het weten, ik ben van ’71 en zoek er met extra aandacht naar. Dit eendje is dan the next best thing. Period-correct omgebouwd, met behoud van de originele techniek zodat je altijd nog weer naar een langzaam leven terug kunt… En dan ook nog verder verregaand origineel, met een beschreven historie en – niet onbelangrijk – geweldig lekker rijdend.