Prijs op aanvraag
1963
Embrun Vert
54.000 km

2cv AZAM

Na jaren van eenvoud, kwam in ’63 een luxere eend op de markt. Het ging economisch steeds beter in Europa en dat werd zichtbaar door steeds meer modellen auto’s. Na de luxere Ami uit ’61, was dit een logisch tussenmodel. In Frankrijk werd het de AZAM, in België de AZM3 en later de AZAM6 met zijn sterkere motor.

Overal glimmende lijsten en andere details, beugels op de bumpers, maar als je erin ging zitten werd het pas echt duidelijk: je zakt weg in het heerlijk zachte interieur. 

Dit is een vrij vroeg exemplaar, met de deurtjes nog “verkeerd om”. Begin jaren ’90 gevonden in de Haute-Savoie en meegenomen naar Nederland. Tijden stond hij in een schuur, maar een paar jaar geleden werd hij weer aangeslingerd. Het fraaie patina werd geconserveerd met Owatrol. De tand des tijds had ook wat aan het interieur geknabbeld, maar we hebben het door onze stoffeerster laten repareren met stukken originele stof. 

Een paar plekjes aan de bodem zijn netjes gerestaureerd. Ook is de techniek geheel aangepakt. Nieuwe remmen en banden, dynamo, stuurhuis en motor gereviseerd. We hebben 500cc zuigers en cylinders gemonteerd, een “period” opvoerset. Hierdoor loopt hij net even wat vlotter dan de standaard 18pk en houdt hij de snelheid ook beter vast. Echt een wereld van verschil.

Om ‘m nog verder klaar te maken voor het hedendaags verkeer, hebben we ook passende clignoteurs op de voorschermen gemonteerd en knipperen de achterlichten ook mee. Hierdoor is een stuk duidelijker te zien hoe je je op de weg beweegt.

Je weet, voor glanzend nieuw kun je bij ons terecht, maar dit vinden wij ook heel fijn.