Verkocht
Prijs op aanvraag
1965
20495 km

2cv 4×4 Sahara

Op dinsdag 29 juni ’65 loopt de heer Lauterjung het Automobilhaus Ebbinghaus & Oberdiek in Solingen binnen, de plaatselijke Citroën-dealer. Hij spreekt er met de verkoper meneer Kehrer en de heer Ebbinghaus jr, en plaatst een order voor een Citroën Geländewagen Typ “ Sahara”. Diezelfde dag wordt dit schriftelijk bevestigd, waarbij aangegeven wordt dat de Sahara in de standaarduitvoering geleverd wordt, echter wel in “ militärgrün” gespoten. De verwachte levertijd is 5 weken, de prijs 10.150,-DM vermeerderd met 150,-DM voor transport en invoerdocumenten.

De heer Lauterjung laat de auto op zijn bedrijf Gustav Lauterjung GmbH, Aluminium- und Metallgiesserei registreren, hoewel hij ‘m slechts voor de jacht zal gaan gebruiken. Standaard levert Citroën op dat moment alleen kleuren die, hoewel niet heel opzichtig, toch wat opvallen in een bos. Om niet al het wild weg te jagen zal er voor de afwijkende, donkergroene kleur gekozen zijn.

De eend wordt op 2 augustus bij de importeur in Keulen gekeurd en rond 11 augustus geregistreerd en geleverd, best netjes op tijd. Of de Sahara vanuit Frankrijk geleverd werd is niet duidelijk, gezien de korte levertijd vermoedden we van niet. Aannemelijker is dat hij of al bij de importeur stond of vanuit de Belgische fabriek in Vorst geleverd werd. Op een van beide adressen zal hij dan ook gespoten zijn.

De ovale reflectoren op de achterkant komen overeen met specifieke Belgische modellen, en veel Duitse eendjes uit de jaren ’60 kwamen uit deze fabriek. De Hella-clignoteurs aan de zijkant en kentekenplaatverlichting kom je ook op veel andere Duits geleverde eenden tegen. Ook is het een van de eerste modernere modellen, met een elektrische ruitenwissermotor en deuren die naar voren openen. Zelfmoorddeuren werden in ’65 afgeschaft om de veiligheid te vergroten.

In het dossier dat bij de auto aanwezig is, kun je naast alle verzekeringsbewijzen ook wat andere feitjes opdiepen. Zo rijdt plaatsgenoot de heer Müller in april ’67 met zijn Opel tegen het rechter voorscherm aan. Ook wordt door het verzekeringsbewijs duidelijk dat er in de garage een contrastrijke situatie bestaat. De 2x 16pk (24kW) van de Sahara wordt er geflankeerd door de 300pk (221kW) van een Porsche. Op een keuringsbewijs uit ’81 is te zien dat de kilometerstand dan 17.324km is.

In maart ’83 wordt de Sahara verkocht aan een lokale ingenieur, wellicht een bekende, want hij werkt ook in de aluminiumgiet-industrie. Deze man doet de auto kort daarna vervolgens over aan een Nederlandse liefhebber. Hij verkoopt zijn Traction Avant om er deze droom-auto mee te financieren.

De Sahara heeft dan al modernere voorschermen, met ronde clignoteurs. Ook is hij een keer in een iets lichtere kleur legergroen herspoten. Omdat dit model clignoteurs vanaf begin ’70 beschikbaar zijn, maar de lak op foto’s uit ’83 al weer wat verweerd is, vermoeden we dat dit ergens midden jaren ’70 gedaan is. Wellicht na weer een aanvaring met de heer Müller?

Bij invoer via het kantoor Rijksbelastingen in Leeuwarden, merkt commies v.d Zee op dat “ Deze auto van fabriekswege uitgerust is met twee motoren”. Na weging bij de Nederlandse Onttinningsfabriek en het voldoen van 653,70 gulden kan de auto aangeboden worden bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer, alwaar pas in mei ’84 een kenteken afgegeven wordt. Hierna wordt er een aantal ritten mee gemaakt, maar aan de in september ’85 ingevoerde APK is hij nooit onderworpen. Het zou best kunnen dat de ruim 20.000km op de teller ook de afgelegde afstand is, voor een ton extra zien we weinig aanwijzingen, maar bewijzen zijn er niet. Het kunnen best korte jachtpartijtjes geweest zijn…

De Sahara wordt jarenlang, met een aantal andere klassieke Citroëns, gestald in de boerderij van de eigenaar. De bedoeling is ‘m ooit geheel te restaureren, waarvoor onder andere de nu gemonteerde new old stock-voorschermen bedoeld zijn. Een van de andere voorschermen is ook nog bij de auto, het andere is ooit geleend voor een beschadigde eend in dagelijks gebruik, maar is niet bij de Sahara teruggekeerd. Verder is de auto verregaand compleet en origineel en mooi gedocumenteerd, een soort tijdcapsule.

De originele motoren, de opvolgende nummers werden ooit in Keulen opgetekend, zitten er nog in en zijn een tijdje geleden weer lopend gemaakt. Voordat hij de APK of Tüv passeert zal er nog het nodige aan gedaan moeten worden, onze handen jeuken om de techniek aan te pakken en er een rondje mee te rijden. De beslissing wat er met uiterlijk en interieur gedaan moet worden laten we aan een nieuwe eigenaar, wij zijn slechts tijdelijk beheerder. We kunnen ons voorstellen dat je ‘m zoveel mogelijk zo laat of ‘m weer naar de nieuw geleverde staat terug restaureert.