Panhard Dyna Z12
De heer Berk schreef in ‘57 in de Auto-Visie : “De Panhard Dyna zal als creatie ongetwijfeld in de eerste plaats een grote aantrekkingskracht uitoefenen op sportief ingestelde automobilisten, die de factoren snelheid, zuinigheid, wegvastheid en zitcomfort als een eerste vereiste stellen en die bereid zijn de zekere mechanische spartaansheid, die nu eenmaal een deel van het karakter van deze wagen uitmaakt, voor lief te nemen.
Dit revolutionaire produkt van een van Europa’s oudste automobielfabrieken heeft een bijzonder grote charme om mee te rijden. Een charme die zich heel moeilijk onder woorden laat brengen, maar – als het dan beslist moet – in drie letters uitgedrukt kan worden: “ras”.—Onbetwist een volbloed auto!”
Mooi en rake woorden. Vanaf mijn eerste kennismaking met dit model ben ik geïntrigeerd door diverse zaken aan de Dyna Z. Hoe kan bijvoorbeeld een van voren zo schattig ogende auto toch zo onverwacht lang en ruim zijn…..? Hoe krijg je een dergelijk volume zo relatief licht en zo vlot rijdend met een fantastisch kleine 2-cylinder boxer van 850cc? Hoe kan een relatief eenvoudig ontwerp toch zo vrolijk rond en fotogeniek zijn? Waarom een enkel mistlicht midden op het front? Een aantrekkelijke en verrassende auto, kortom. Ik had er al eens in mee mogen rijden, maar nu ik met dit exemplaar zelf heb gereden ben ik helemaal om; fantastisch, zelfs naar moderne(re) standaard.
Deze Dyna Z is in ‘76 door een voormalig Panhard-dealer uit Gorssel (Ov) op een veiling in Frankrijk gekocht, hij reed daarvoor in departement 45, rond Orléans. De Panhard werd gestald en met rust gelaten, pas in 2002 werd hij op NL-kenteken gezet en rijdend gemaakt. Er is nog nooit aan de auto gelast, de lak is nog verregaand origineel met een mijn inziens prachtig patina. Het interieur, hemel en dashboard hebben wonderbaarlijk overleefd en zijn prachtig origineel. Binnen de club word hij naar ik begreep regelmatig als mooist overlevende Dyna Z genoemd.
Kortgeleden werd hij gekocht door een liefhebber, waarna nog flink wat technische aandacht aan de auto gegeven werd. De remmen zijn nieuw, de motor is op de cruciale punten aangepakt, diverse rubbers en delen van de vering zijn vernieuwd, met als resultaat een heerlijk rijdende auto. Waarom houd je ‘m dan niet zelf? Tja, goede vraag die ik eigenlijk zelf ook nog niet afdoende beantwoord heb……hangende dat proces kun je dus je kans grijpen (nee, is niet zielig).