Mehari

Verkocht
€ 15.950
1971
Orange Kirghiz
35.000 km

In 1971 hield Tito Joegoslavië nog bij elkaar en was de regio nog niet opgedeeld zoals nu.

Een familie uit Belgrado kocht een vakantiehuis in Pula, in het huidige Kroatië. Een Mehari, op dat moment een geheel nieuw A-type op de Europese markt, was de eerste keus als zomer/zon/zee-auto bij het nieuwe huis.

Hij werd besteld bij Cimos, de samenwerking tussen Citroën en Tomos Koper in het huidige Slovenië. Ze bouwden een deel van de het Citroën-gamma ter plaatse, maar assembleerden en importeerden ook. De Mehari arriveerde een paar weken later vanuit Frankrijk, waarbij alleen de accu en gloeilampen misten. Een nieuwe Joegoslavische accu en lampen werden gemonteerd, daarmee voldeed hij aan de Douane-eisen van destijds en mocht het de naam Cimos, Joegoslavisch product dragen.

In Pula werd hij alleen tijdens de vakanties gebruikt, voor ritjes naar de lokale markt of tochtjes langs de Adriatische kust van Istrië. De rest van de tijd stond hij netjes binnen gestald in een garage naast het huis. In ’91 brak de oorlog uit en werd de garage een soort gevangenis voor deze Mehari, met toen slechts 30.000km op de teller. De familie wist het eigendom van het huis te behouden, maar kon het slechts sporadisch bezoeken. De Mehari werd dus ook zelden gebruikt en de familie had ook geen idee hoe de auto meegenomen kon worden naar Belgrado.

Gaandeweg ontspande de situatie zich en werd hij incidenteel weer gebruikt, door de eigenaar en na zijn overlijden door zijn kinderen. Uiteindelijk werd hij meegenomen naar huis, waar kortgeleden een vriend van ons ‘m wist over te nemen.

Door het gebrek aan gebruik is hij nog steeds in een wonderbaarlijk originele en goede conditie. De carrosserie heeft een paar scheurtjes en is mooi verweerd, het chassis en het buizenframe zijn in prachtige conditie. De canvas huif is nog aanwezig en is met wat aandacht te herstellen. De techniek heeft van ons een opfris-beurt gekregen, hij rijdt heerlijk en je voelt echt dat hij weinig kilometers heeft gemaakt. We hebben verder een set nieuwe banden en velgen gemonteerd (de originele zijn nog aanwezig).

Een auto met een communistisch en soms donker verhaal, maar toch in zo’n prachtige, vrolijke gedaante. Ik heb al een mooie Mehari met historie, maar anders…

Wij leveren ‘m inclusief NL-kenteken, met een nieuwe APK, grote beurt en volle tank.