In december gaan we van een aantal vrije dagen genieten. Zaterdag 14 december zijn we elders en ook de week rond Kerst, van 22 tot 30 december, zijn we er niet. Uiteraard is de garage ook op Nieuwjaarsdag gesloten.
Bij een Mehari 2-zitter horen we vaak de verzuchting dat een 4-zitter handiger was geweest. Nou, voor beide is wat te zeggen, lekker met z’n tweetjes op stap is ook fijn overzichtelijk, tenslotte…
WE ZIJN VOLGEPLAND. OVER EEN PAAR MAANDEN WEER EEN KANS. De lente is in aantocht. Om met een gerust gevoel de weg op te gaan, kun je je 2CV, Dyane, Mehari, Ami of andere klassieker in onze garage laten taxeren. In samenwerking met de specialisten van Nobel Expertise oldtimerverzekeraar Klassiek Totaal een taxatiedag op zaterdag 6 april.
Van 11 tot en met 14 januari verplaatst een deel van onze showroom zich naar Maastricht. In het Mecc kun je Interclassics bezoeken, waar je ons donderdag tot en met zondag vindt op standnummer N 951.
Deze HY-transporter hebben we gerestaureerd voor Mehariviera, het coole autoverhuurbedrijf uit Nice. Hij behield zijn klassieke uiterlijk, maar kreeg een krachtigere aandrijflijn om Mehari's over de hele Côte d’Azur te kunnen leveren. We gebruikten een Volvo-motor, monteerden een versnellingsbak met 5 versnellingen en voegden schijfremmen en stuurbekrachtiging toe. Rijdt geweldig!
De eend viert dit jaar feest; hij werd 75 jaar geleden geintroduceerd op de autosalon van Parijs. Wij vieren een stukje mee, want 25 jaar geleden begonnen wij de 2cvgarage. Van de hele periode hebben we een tijdlijn gemaakt waarin we herinneringen ophalen, kijk lekker even mee…
Eenden en andere klassieke Citroëns, daar draait het om bij ons in de 2CVgarage. Maar we zijn niet helemaal eenkennig, ook elders is schoonheid en plezier te vinden.
Net voordat je geliefde klassieker de schuur in rolt organiseren wij in samenwerking met de specialisten van Nobel Expertise oldtimerverzekeraar Klassiek Totaal een taxatiedag op zaterdag 21 oktober. Meld je hier aan
In onze showroom staat een heel bijzondere eend. Een 2cv 4x4 Sahara. Bekijk het verhaal van deze auto hier.
In verband met de vakantieperiode is de showroom op zaterdagen in augustus alleen op afspraak geopend. Bel met Will op 06-11392421 als je een bezoekje aan onze toonzaal wil brengen.
30 jaar geleden kochten Hanneke en ik onze eerste eend, een blauwe 2cv6 Spécial in prachtig Bleu Lagune. Apetrots scheurden we er mee rond, dakje open, op vakantie, verhuizen, van alles.
Wist je dat koffie in New Orleans wordt bezorgd in gele Franse besteleenden?
Verheug jij je ook op de lente? Lekker weer met je klassieker op pad, of eindelijk die knoop doorhakken en er een gaan halen. Komend weekend kun je je verlekkeren aan allerlei automobiel snoepgoed als je Interclassics in Maastricht bezoekt. Wij zijn er ook.
In de week tussen Kerst en Nieuwjaar is de garage gesloten. Voor bezichtiging van auto's in de showroom kan een afspraak gemaakt worden. We wensen jullie allemaal gezellige dagen toe. Tot in het volgende jaar!
Je favoriete eend meer dan levensgroot in je huis; Sandra deed het gewoon. Cool.
9/12/18pk in je eend levert niet heel veel snelheid op. Niet per se een probleem, als je ervoor kiest. Maar we merken dat steeds minder mensen het grappig vinden om door vrachtwagens ingehaald te worden, terwijl ze de klassieke uitstraling en details van deze eendjes wel waarderen. Daardoor valt de keuze dan toch vaak op een modernere 2cv6.
Wij gaan ze ook vieren en zijn daarom van 23 december tot 3 januari gesloten.
Winning the Engineering Award at the Zoute Concours d' Élegance, for the Sahara we just restored for Edwin Groen's 2cv Museum: unexpected and very cool! The little car was between 74 competitors with names like F40, Facel Vega, Bentley, Countach, Michelotti and Zagato and nevertheless attracted a lot of attention because of the contrast in model and concept. The effort we put in the restoration was highly appreciated, leaving Edwin and us very proud.We popped a bottle of champagne!
In Nederland werden er maar 27 van verkocht, de Charleston in Noir/ Jaune Hélios, niet echt een verkoopsucces dus. Maar nu zijn ze juist geliefd, onder andere door een van onze klanten. Hij had er ooit een, in de jaren '80, en het leek hem leuk er weer een te hebben. De zijne bestond helaas niet meer, dus zijn we op zoek gegaan naar een origineel Nederlands exemplaar.
Afgelopen zaterdag kwam de Ami-Vereniging langs, dat was gezellig. Veel leuke auto's, gezellige mensen en enthousiasme tijdens de rondleiding. En veel kletsen over auto's, avonturen en andere gewichtige zaken. Wij vonden het leuk!
Één van onze klanten is dol op Mehari’s, rijdt er zelf in en is betrokken bij Méhariviera, dé coole Méhari-verhuurder aan de Côte d’Azur. Eerder bouwden we al een Méhari in een prachtige historische kleur voor ze, maar nu mocht de trucendoos helemaal open!
We wilden hem je niet onthouden, deze prachtige originele Charleston met maar 17.000km. Hij kwam binnen en werd gelijk verkocht.
In Nederland zijn er maar drie Sahara’s geleverd; de demonstratie-auto van de importeur kwam bij een huisarts op Texel terecht, deze auto werd ooit al eens door ons gerestaureerd. De andere twee werden aan de Meetkundige Dienst van Rijkswaterstaat geleverd. Dit is de enige van die twee die het overleefd heeft, en ook maar net…
Samen met het Dollard College in Winschoten bouwen we deze 2cv Électrique No. 13. Een eend uit ons magazijn krijgt een nieuwe toekomst.
Soms moet je even tijd maken voor een project voor jezelf. Net mijn M35 opgehaald bij de spuiter. Nu de koets opbouwen als ik een opbouw-bui heb en het hydropneumatische chassis en de Wankel-motor klaar maken als ik een technische bui heb!
We wensen jullie allemaal een mooi nieuw jaar. Mocht 2020 je niet gebracht hebben wat je hoopte, dan hopen wij dat 2021 het je wel brengt, en meer!
Even wederzijds proefrijden met collega Menno van Schilder Electric. Dat was leuk!!
We hebben een paar projecten waar we op korte termijn zelf niet aan toe komen, maar jij misschien wel; grijp je kans!
Ook kunnen we je eend naar EV ombouwen met behoud van je eigen chassis. Deze AK 350 van een van onze klanten wordt voornamelijk gebruikt in en om Amsterdam. Een heel grote range was dus niet nodig, 120km was genoeg. We bouwden een pakket in met gebruikte Smart-accu’s die door Tesla ontwikkeld zijn. 17kWh en 350 Volt tussen de achterste chassisbalken werden gekoppeld aan een motor en regelaar van een Nissan Leaf. Die passen prima onder de motorkap en voor de versnellingsbak.
Een tijdje geleden kon je lezen over ons EV-chassis, maar wat bouwen we daar eigenlijk op?
Even bijkomen van al die warmte, maar binnenkort is het weer Méhari-weer. Bereid je dus goed voor!
Alle vakantiehuisjes zitten vol, alle boten zijn verkocht, thuis heb je het ook wel gezien en op het strand en in het park is het te druk. Wat te doen?
Om jullie en onszelf de komende tijd wat te vermaken, bladeren we hier wat door onze (digitale) fotoalbums.
Niet helemaal als normaal, er zijn uiteraard wat beperkingen, maar we blijven druk bezig in de werkplaats. Dat geeft fijn afleiding, iets dat jullie vast ook wel kunnen gebruiken. ’s Avonds thuis blader ik de laatste dagen door m’n (digitale) fotoboeken, tijd genoeg tenslotte. Wat hebben we al veel leuks gezien en gehad, ik ga het de komende tijd delen.
Verhuren jullie ook eenden? Nou, wij niet, maar onze overburen wel!
Klaar voor aflevering; deze AK 400 gaat binnenkort naar z'n nieuwe eigenaar. We hebben 'm geheel gerestaureerd, in z'n originele kleur Bleu Lagune. De lak is iets gematteerd, het staat 'm prachtig.
In the Telegraaf and Autovisie you can now find a comparison between a conventional 2cv and two electric ones. One on batteries and one on hydrogen.
Nog een maand. Dan is het maart, loopt de overgangsregeling weer af en mag je eend weer lekker naar buiten. Is hij er al klaar voor?
Frank Buma van de ANWB nam onze 2cvE mee voor een rondje genieten,. Lees zijn verhaal op de ANWB-website en bekijk gelijk de bijbehorende video.
Het was al langer onze droom, een chassis vol energie. Nu hebben we het gebouwd. Onze 2cvE rijdt al uitstekend en is met z’n 120km range prima bruikbaar voor de gemiddelde automobilist. Maar als je weet dat het nog bruikbaarder kan, dan wil je het ook…
Volgende week openen we ons tijdelijk filiaal in Maastricht. Toevallig naast een hoop collega's die ook auto's verkopen. Wordt vast gezellig! Check de website voor de openingstijden.
https://www.interclassicsmaastricht.nl/nl/
Op naar de spuiter. Hij stond een tijd in de hoek, maar eindelijk gaan we weer verder met deze M35. Binnenkort maken we z’n Wankel-motor klaar. Ook maar eens kijken of we onze website citroenm35.com dan weer aan kunnen slingeren .
2cv AZAM In een tijd van opgetuigde kerstbomen presenteren wij u: de opgetuigde eend! De luxe AZAM was rijkelijk voorzien van glimmende sierdelen en een chic interieur. Wil je er ook een naast je kerstboom hebben staan, we hebben er 5 in de aanbieding. Van mooi authentiek gerestaureerd, via fraai patina met gereviseerde techniek, tot een project zo uit de schuur. Kijk op onze Aanbod-pagina voor meer beeld en verhaal.
In '78 mocht je nog als een gek door Parijs rijden. Je hebt net genoeg tijd om van het uitzicht en de seventies eendjes te genieten... Claude Lelouch, "C'était un rendez-vous".
Zien hoe een auto gebouwd wordt is intrigerend. Het huwelijk tussen de carrosserie en het chassis, bekleding en bekabeling erin, alle plaatwerk opgebouwd en ingehangen. Mooi om te zien hoe een verzameling onderdelen een auto wordt. We vinden het zelf fijn om eraan te werken of ernaar te kijken, maar merken dat het ook veel klanten biologeert. Dus vind je onze afbouw-werkplaats in de toonzaal, lekker vooraan in het zicht.
Na een jarenlange lobby heeft het kabinet nu eindelijk gedaan wat ze al jaren beloofde: de snelheid van het overige verkeer aanpassen aan die van de Citroën 2cv!
Nu in de kiosk, Classics Cars Magazine. Met een artikel over onze elektrische 2cvE en de E-story, onze elektrische Mehari. En ook het Financieel Dagblad schrijft er een stuk over; leuk!
Onze kerstwens brengen we niet met een kaart of foto's van de boom in onze toonzaal (want die boom staat nog fijn in het bos); we sturen je deze bijna maagdelijke rode schoonheid, om van te genieten. Geniet ook van de komende dagen!
Een top 2000 van wat we (ooit) allemaal hebben verkocht is wat overdreven, maar als ik door mijn fotomappen blader kom ik wel een paar auto's tegen die er voor mij echt uitspringen. Mijn top 5 van 2018, in willekeurige volgorde;
Nou nog een paar lampjes en wat aftimmeren, dan hebben we zomaar een hele coole ingang!
De mannen van Detour Car Blog schreven een leuk artikel over onze garage en plaatsen het op Drivetribe. Cool!
Vroeger mocht Sander van zijn moeder nooit speelgoed met batterijen… Ha, nu heeft hij er lekker toch een!
Het begon in een schuur, die steeds voller werd. Toen in een voormalige garage, zodat meer mensen de eenden konden zien. Nu staan er meer dan 300 eenden te pronken in een enorm pand in Andijk, en je kunt ze nog bezoeken ook! Op de nieuwe website van het Eendenmuseum vind je alle gegevens. www.eendenmuseum.nl Gaat dat zien!
PS. deze groene eend staat in mijn top 5 van de collectie, hoewel het moeilijk kiezen is…
Tegenover onze garage vind je garage de Zeemeeuw, een bedrijf gespecialiseerd in Engelse klassiekers. De naam vindt zijn oorsprong in een vooroorlogse busdienst tussen de Noordzee en de Zuiderzee. Hier komt regelmatig apart auto-spul langs, wanneer was de laatste keer dat jij een Rover SD1, Austin Princess of een Allegro gezien hebt? Nou, deze laatste stond al een tijdje in ons zicht, oranje/bruin, origineel Nederlands gekentekend uit ’74, met DA in het midden.
Hiep hiep…vandaag 70 jaar geleden werd het “lelijke eendje van Citroën “ op de Parijse Salon onthuld. Hier een leuk filmpje over de Salon, uit de bestanden van INA.fr : sowieso de moeite om daar rond te neuzen.
https://fresques.ina.fr/…/salon-de-l-automobile-1948-presen…
Deze weken schrijft Rien Floris leuke artikelen in het Noordhollands Dagblad, editie Zaanstreek en Waterland. Lezers kunnen zich aanmelden en met een dartpijl op de streekkaart een te bezoeken plek aanwijzen. Passend vervoer is dan noodzakelijk, dus stelden wij een eend ter beschikking. Lees hieronder de leuke resultaten.
Van 26 juli tot en met 6 augustus zijn we gesloten. Soms is een van ons wel bezig en kan er, op afspraak, een noodgevalletje opgelost of een auto bezichtigd worden. In het weekend van 10-11-12 augustus staan we op 100 jaar Citroën op het eiland van Maurik; komt dat zien.
Geniet van deze zomer!
Aankomende zaterdag 9 juni organiseert het Citroën-Forum zijn voorjaarsmeeting in ons nederige stulpje.
Klik hier voor meer info.
In januari ’65 kocht Mme. Peillon uit St. Etienne deze 2cv 4×4, toen anderhalf jaar oud. Waar de meeste Sahara’s gebruikt werden door ruige werklui van het mannelijk geslacht, werd deze aangeschaft door een Professeur de Dessin, een tekenlerares.
Net na de oorlog plaatste Jean Federspiel antennes met ingenieuze techniek op de Eiffeltoren om Frankrijk aan radio- en televisiesignaal te helpen. De elektrotechnisch ingenieur was van meer markten thuis, en ontwikkelde ook een veersysteem dat comfortabel was, een constante rijhoogte kende en bovendien actief tegenhelde in bochten. Om het systeem te testen ontwikkelde hij diverse apparaten, onder andere een paar grote trommels waar de testauto op geplaatst kon worden. De trommels waren zo gemaakt dat er al hobbelend een vrij slechte weg gesimuleerd werd.
Als testauto gebruikte hij deze 2cv A uit ’50, No. 4286, een van de eerste eenden. Aan de trekstangen en draagarmen werd een hydraulische cilinder gemonteerd om de bewegingen te maken en op te vangen. De veerpotten en schokbrekers bleven in gebruik. Onder de motorkap werd een vloeistofreservoir geplaatst, een hydraulische pomp werd aangedreven door een riem vanaf de krukas. Het 9pk-sterke motortje zal het er zwaar mee hebben gehad.
In de cabine kwam allerlei regeltechniek: een pendel aan het dashboard om de helling te bepalen, ventielen onder de stoelen om de cilinders aan te sturen, een manometer, diverse afsluiters en een voorraadtank. En een hele bos leidingen. Tot nu toe dachten we dat we best technisch waren, maar van de spaghetti die hier in ligt hebben we nog geen sluitend verhaal weten te maken…
Federspiel ging met zijn vinding in ’55 naar Citroën, maar kwam gedesillusioneerd terug: ze bleken zelf al iets dergelijks ontwikkeld te hebben! Deze vering kwam eerst op de Traction op de markt, maar vooral in de DS bleek hij wonderbaarlijk te werken. Toch is het idee van de actieve vering met tegenhellen pas veel later opnieuw toegepast, in de Xantia Activa. Andere merken in het luxere segment volgden pas veel later. In een recente en een toekomstige editie van Citroexpert vind je ook artikelen over deze auto.
Het is een wonder dat een ruim 60 jaar oud prototype bewaard is gebleven, zeker omdat het project geen directe navolging heeft gehad. Eerst verbleef hij bij de familie, later bij een verzamelaar. Deze bood recent een paar eenden uit zijn verzameling aan op een veiling in Fontainebleau, waar we deze eend samen met een prachtig exemplaar uit ’49 (de oudste complete eend ter wereld?) aan hebben gekocht voor het mooiste museum van Nederland. Daar zijn ze op afspraak te bezichtigen.
De promo-video voor onze 2cv4 Spécial is gelukkig al gemaakt, nu alleen nog even de Nederlandse commentaarstem eronder…
Klik hier om de video te bekijken.
Deze folder vonden we in het archief, we vinden het eigenlijk een heel sympathieke actie. In ’80 introduceerde Citroën Amsterdam een service om meer jongelui in eenden te krijgen: de Citroën Jongeren Service. Hij was geldig voor jongeren tot 25 jaar en bestond uit een aantal voordelen;
-500,- gulden korting op de catalogusprijs
-100,- gulden korting als je de eend zelf poetste (middelen werden wel beschikbaar gesteld)
-100,- of 150,- gulden korting op accessoires.
In totaal dus 750,- gulden korting, aangevuld met een gratis cursus Pech Onderweg, een Vraagbaak van Olyslager en 10% korting op onderdelen.
Wij hebben een aantal klanten onder de 25, maar niet heel veel, dat mogen er best wat meer worden. Dus laten we Citroën Amsterdam gewoon volgen en de actie overnemen!
Ben je onder de 25 en koop je bij ons een eend, dan geven we 750,- Euro korting op de aanschaf, als je ‘m zelf komt poetsen voor de aflevering; dan leer je gelijk hoe dat moet. Ook geven we je een cursus Pech Onderweg in onze eigen garage, je krijgt een Vraagbaak (daar hebben we het zelf ook uit geleerd) en je krijgt tot je 25e 10% korting op onderdelen die je bij ons koopt of op de reparatie als wij het voor je doen.
Jongeren van Nederland komt tot ons!
De afgelopen tijd hebben we het druk gehad, en daarmee de nieuwsberichten verwaarloosd. Hierbij dan eindelijk een update.
We zochten meer ruimte en vonden die onverwacht net om de hoek, aan de Stofkuipstraat. Een voormalige papierfabriek stond al jaren leeg en bleek voor ons een prachtige buitenkans. Eind augustus was de overdracht. Hierna zijn we flink bezig gegaan met het verbouwen, aanpassen en inrichten van het nieuwe pand, het verhuizen van alle spullen en ontruimen van de oude garage aan de Eendrachtstraat. Sinds begin februari doet daar iemand anders de deur open.
Het nieuwe pand biedt enorm veel plaats voor onze eenden en spullen, veel meer ruimte om te werken en alles kan nu binnen staan. Een fijne plek waar we je huidige of toekomstige eend of eendachtige nog beter kunnen onderhouden, repareren of restaureren. Ook geschikt om flink uit te breiden en mooie plannen uit te voeren.
In de papierwaren-fabriek maakten ze slingers, pakpapier, crêpe-papier en dergelijke. In de gebouwen die wij kochten zaten de kantoren, de opslag, expeditieafdeling en de “fabriek”. In de opslagloods waar grote rollen papier stonden, staan nu onze eendjes opgeslagen. De expeditieafdeling is onze werkplaats voor las- en plaatwerk geworden. In de “fabriek” stonden voorheen grote persen en drukinstallaties, nu is het een heerlijk ruime werkplaats met 5 hefbruggen. 6,5 meter hoog en 1500m2 groot is heel fijn, maar om het helemaal nuttig te kunnen gebruiken hebben we een verdiepingvloer geplaatst. Daarop vind je nu het magazijn, een kantoor en her en der wat auto’s. Eronder en ernaast een opslag van grote onderdelen en projecten en een revisie-werkplaats.
Aan de kantoren hebben we niet veel, bovendien ligt dit deel van het pand aan de straat. We hebben ze er dus allemaal uitgesloopt. We zijn nu druk bezig er onze toonzaal van te maken, en hopen deze voor de zomer klaar te hebben. Dan volgt uiteraard een open dag. Daarvoor ben je ook al van harte welkom, ook de koffie is sterk verbeterd, dus kom gerust eens genieten! Of kijk lekker even rond in de foto’s hieronder om een indruk te krijgen.
Al een tijd kwamen we ruimte tekort in onze werkplaats en voor opslag van onze eenden. Tekeningen voor een nieuwe loods op ons achterterrein waren er al. Voordat de knoop doorgehakt werd, toch nog even gaan kijken bij een voormalige papierwaren-fabriek letterlijk om de hoek, het stond al 5 jaar leeg en aan de buitenkant bleek weinig van de onvermoede binnenkant. We lopen er al 17 jaar langs, maar hadden geen idee van de gigantische ruimte in het gebouw. En er was nog “wel wat aan de prijs te doen…”.
Om kort te gaan, we gaan over een paar maanden verhuizen van 500 naar 2000m2. Eindelijk kunnen we alle eenden binnen kwijt, lekker droog. Ook kunnen de onderdelen beter worden gesorteerd en hebben we genoeg ruimte om meer werkplekken te maken. Hierdoor kunnen we nog beter voor je eend zorgen. We weten niet wat ons overkomt en zijn erg blij!! Binnenkort meer beeld en verhaal.
Vrijdag, zaterdag en zondag staan we op ClassicsNL, een nieuwe oldtimerbeurs in de Expo-hallen in Leeuwarden. Er staat het nodige aan Citroëns, maar ook gewoon leuke andere klassiekers: die mogen ook wel ‘ns wat aandacht krijgen… Komt het zien!
Zaterdag is de garage daardoor niet geopend, wel zijn we telefonisch bereikbaar.
Voor info over de beurs kijk op classicsnl.nl
Onze man en vrouw in Afrika (finale)
Richard en Rosaly zijn ondertussen al weer geheel opgeslokt door het Nederlandse hectische leven. Maar hier dan toch de foto’s van het laatste stuk van de reis naar Benin. Mooi om te zien hoe divers het landschap is, dat er daar ook Citroëns zijn, er divers ondernemerschap is en dat de bevolking ook om rare Nederlanders (in bananenpakken) kunnen lachen…
Het was kortom een prachtige reis, waar we bij ons in de werkplaats nog dagelijks weer verhalen over te horen krijgen. Leuk! Over een paar weken is de eend weer retour, en kan hij weer klaargemaakt worden voor filerijden in Noord-Holland…
Hier kun je nog meer foto’s bekijken. Album 2cv in Afrika (finale)
Afgelopen weekend beleefden mijn zoon en ik een leuk avontuur. Dit eendje vonden we op Facebook en het was gelijk duidelijk: deze moest naar het museum. Op naar Engeland!
Het is een eendje uit ‘55, in Slough (de Engelse Citroën-fabriek) gebouwd, een van de 672 die ooit gebouwd zijn. Hoe hij zijn leven gestart is weten we niet, maar hij belandde in een garage nagenoeg aan zee in Hastings en verbleef daar meer dan 25 jaar. De garagedeur zat vast, het dak roestte weg en de eend werd meer en meer aan de elementen blootgesteld. Hij raakte in de vergetelheid, tot een paar weken geleden de nieuwe eigenaar van het perceel het dak opende om te zien wat er in de garage aanwezig was. Hij vroeg zijn aannemer de deuren en het dak te vervangen en de eend af te voeren, maar bedacht zich en besloot via Facebook te kijken of er interesse voor het eendje was. En die was er…
Nadat we de deal gemaakt hadden, planden we een datum voor het ophalen. Natuurlijk moest deze goed gedocumenteerd worden, waaraan de verkoper graag wilde meewerken. Toen we de deuren openden schrokken we wel van de hoeveelheid roest, maar met elke centimeter dat we ‘m uit de garage trokken groeide de verliefdheid. Hij is zo origineel, met allerlei specifieke Slough-details: het dak, interieur, motorkap-ornament, de wieldoppen, bumpers, koplampen, stuur rechts, en scharnierende ramen in de achterdeuren. Gaan we ‘m restaureren: nee! Hij wordt zoals hij is tentoongesteld, omdat hij dan een mooi verhaal verteld (en we hebben al een gerestaureerd exemplaar…). Mocht je iets over zijn historie weten, laat het ons weten!!!
Hier kun je meer foto’s zien.
2016 was voor ons een mooi jaar. Mooi werk, mooie vondsten, leuke klanten, waar we mooie projecten mee bedachten. En ook erg belangrijk, veel lol onderling met de mannen in de werkplaats. In 2017 gaan we daar gewoon mee door, maar we hebben ook nieuwe plannen. Plannen voor uitbreiding van de garage, plannen voor mooie restauratie-projecten en plannen voor uitbreiding van samenwerkingen. Ook kleinere plannen, zoals het samen met mijn zoon weer op de weg brengen van mijn eerste eend (altijd op zolder bewaard). Plan is dat hij er daarna mee op pad gaat, een nieuwe generatie eendrijders staat op!
We wensen je in het nieuwe jaar veel plezier, succes en wijsheid met je plannen, al dan niet eend-gerelateerd…
Het begin van een mooi nieuw project; de restauratie van onze laatste M35’s. Onze Nouvelle Opération M35 startte met 16 auto’s in een rek. Gaandeweg vonden de auto’s nieuwe eigenaren en mede door de onderlinge samenwerking rijden er nu weer flink wat exemplaren en zijn er diverse nieuwe onderdelen aangemaakt.
De laatste M35’s die we nog in een hoekje voor onszelf bewaard hadden gaan nu aangepakt worden; la Grande Finale! We houden je hier en op onze zusterpagina facebook.com/citroenm35/ op de hoogte.
Afgelopen zaterdag schreef Bas van Putten een mooi artikel over de eend. Vriend Kees Jan nam het voortouw in vertellen over het rijplezier en Ruben en ik deden ook nog een duit in het zakje. Ook mooie aankondiging van ons Plan B. Lees het hier; Artikel NRC
We hebben de eend van Jansen en Janssen gevonden! Je hebt het stripboek vast gelezen, de Juwelen van Bianca Castafiore, een avontuur van Kuifje. Hierin komen onze (anti-)helden met bolhoed aangereden in een lichtgroene 2cv AZL, uiteraard van Belgische makelij, en botsen pardoes op een vrachtwagen.
Dit type eenden werd alleen in België gebouwd, voor de Benelux en een paar andere landen. In Frankrijk werden ze niet geleverd, daar waren de eenden eenvoudiger en alleen in grijs verkrijgbaar. De AZL was destijds het summum van luxe: veel sierdelen, meegespoten bankframes, een kofferklep, achterlichten op spatborden en allerlei andere onderdelen die specifiek waren voor de Belgische modellen. Zoals het stuur, de bekleding met Schotse ruit en het “kraantjes-dashboard”.
Er hebben er destijds flink wat gereden, maar veel zijn er niet over. Zeker niet in deze conditie, slechts 21.000km en in geheel originele staat. We vonden ‘m voor het mooiste museum van Nederland, het eendenmuseum van Edwin Groen. Hij stond bij een verzamelaar, maar tot een paar jaar geleden stond hij keurig afgedekt in de garage bij de familie van de eerste eigenaar. In ‘55 werd hij gekocht bij Garage de la Collégiale in Nijvel. Tot midden jaren ‘60 heeft hij gereden, toen is hij stilgelegd, gelukkig in een droge ruimte. Hij is dan ook bijzonder goed geconserveerd gebleven, op een paar gebruikssporen na. Op de achterbank zijn die veroorzaakt door de poes van de familie, die mocht er af en toe in slapen en sloeg soms een nagel uit.
Dat hij niet echt van Jansen en Janssen is geweest had je waarschijnlijk al begrepen, maar voor de volledigheid; deze heren hebben niet echt bestaan en bovendien had de eend dan voorschade gehad… Voor meer foto’s , kijk hier
De laatste maanden hebben we erg veel verkocht en -mede door de projecten die we hebben lopen- hebben we niet echt de tijd gehad om de voorraad aan te vullen. We hebben wel weer het een en ander ingekocht waar we flink mee bezig gaan. Wat kunnen jullie binnenkort zoal op onze website verwachten:
-2cv6 Charleston rood/zwart ‘86 origineel NL 64.000km, geheel gerestaureerd
-2cv6 Vert Palmeraie ‘74 origineel NL 99.000km, geheel gerestaureerd
-Dyane 6 Gris Sable ‘70 import Spanje, 68.000km, wordt herspoten
-AZAM6 Rouge Cornaline ‘67 origineel NL 137.000km, geheel gerestaureerd
-2cv6 Club Blanc Meije ‘88 import Duitsland 65.000km, geheel gerestaureerd
Ook zoeken we naar mooie, kant-en-klare auto’s, dus als je nog wat weet…
Op de foto: mijn aanwinst! Sinds een aantal weken rijd ik in deze extravagante cabrio rond. Dit beest van ’n wagen heeft al vele hoofden laten draaien en samen hebben we al enkele liters angstzweet gekweekt bij alle slachtoffers die van mij een rondje mee moesten rijden. En de inhaalteller staat al op 23. Nee, hoogstens een kwart daarvan bestaat uit tractors.
De eend: er is geen moment in mijn leven geweest waarop hij géén rol speelde. Hoewel ik altijd meer een paardenmeisje was (don’t get me wrong: ben! En zal blijven!), kon ik als klein kind al enorm blij worden van die rare auto’s van mijn vader. Het schattige aanzicht, het van mijlenver herkenbare geratel van de motor, de achtbaanvering en eigenlijk elk detail tot aan de deurklinkjes alleen al maken de eend voor mij de échte auto. Hoe gaaf is het dan om op je achttiende de sleutels van die van jezelf in handen te hebben?!
Mijn trots heeft hier en daar z’n littekens, maar die geven hem juist karakter. Hij werd in ’70 als 2cv4 gebouwd en is inmiddels een 6-je geworden. Verder weet ik er weinig van, want technisch gezien ben ik nog in de leer. Oké, praktisch gezien eigenlijk ook. Die flitsende combinatie vormen mijn eend en ik namelijk niet elke dag. We hebben zo onze ups en downs… laten we het daar maar bij houden. 😉 Niettemin ben ik héél erg blij en dankbaar voor alle avonturen die ik met deze sjees beleef en kijk ik uit naar wat er nog komen gaat.
Ik begrijp nu hoe de eendrijder zich voelt. Bedankt papa, dat jij dit gevoel mogelijk maakt!
Caro Aalderink.
Vorige week langs geweest bij goede vriend Ramon van Ducks United Ibiza. Ramon heeft in onze garage gewerkt en is in 2009 begonnen met het verhuren van eendjes op Ibiza. Nu heeft hij een kleurige vloot rondrijden. Roze,oranje, in hippie-style beschilderd of gewoon authentiek lavendelblauw of beige, hij heeft ze allemaal.
Eendrijden is de vrolijkste manier van vervoer op dit eiland met eindeloos veel prachtige stranden. Waar je met je normale huurbak al snel op een kei blijft hangen op weg naar weer een fraaie baai, hobbel je met je eendje vrolijk verder, met open dak en goeie muziek uit je speakers.
Aanrader dus!! Kijk op de site van Ducks United Ibiza .
Vandaag de Mehari (die 20 jaar in een garage had gestaan, weet je nog) maar eens uit elkaar gepeuterd. Heel voorzichtig alle popnagels uitboren, zodat al het plastic heel blijft en opnieuw gebruikt kan worden. Het onderliggende metaal kon daarna met stoffer en blik afgevoerd worden….. Binnenkort meer.
Tijdens mijn carrière als vrouw van Sander Aalderink heb ik natuurlijk al oneindig veel eendjes voorbij zien komen. Elke keer als ik in de garage kom, loop ik even een rondje over het terrein en door de showroom om te zien wat voor leuks er is bijgekomen of verdwenen. Veel momenten van herkenning, en soms nog even iets langer stilstaan bij een speciaal kleurtje of type…
Ondertussen dacht ik alles al een keer van dichtbij gezien te hebben. Maar soms kom je echt iets bijzonders tegen, zoals gisteren! Er werd een Azam 6 opgehaald, en ik ving een glimp op van een foto… Wat is dit??? Die kleur! Al dat chroom! En dan blijft het rondspoken in je hoofd.. En word je stiekem een beetje zenuwachtig bij het idee dat deze beauty wordt verkocht voordat je… Vandaag dus een proefrit!!! En tja.., dan worden je verwachtingen overtroffen en rij je over polderweggetjes met een grote glimlach op je gezicht. En weet je dat je deze kans moet grijpen! Dit is genieten! En wat voel ik me bevoorrecht! Welkom Azam 6!
Hanneke Verdegaal
Roel is al een tijdje een van onze enthousiaste klanten. Kortgeleden berichtte hij ons over het fraai vastleggen van zijn besteleendje, we willen jullie het leuke verslag en prachtige resultaat niet onthouden:
Peter van der Ploeg is kunstschilder. Zijn atelier is in Harlingen, maar in de zomermaanden woont en werkt hij op Texel. Hij schildert portretten en landschappen – zie www.petervanderploeg.nl – en geeft workshops. Zijn stijl is realistisch en het licht in zijn werk doet denken aan de schilderijen van Edward Hopper. Hij heeft een sterke voorkeur voor de kust, en hij werkt graag op locatie. Op Texel is hij vaak met kwasten en schildersezel te vinden bij de strandopgang van Paal 12.
Toen hij mijn ’67-AZU zag werd hij meteen enthousiast. Hij roemde de vormgeving, de rondingen en de spiegelingen van de wolken in de lak, en stelde voor de AZU te gaan schilderen. Aan de hand van een paar smartphone-foto’s die als schetsen fungeerden is een eerste opzet gemaakt, en de dagen daarna heeft de AZU ook daadwerkelijk model gestaan.
Voor het schilderij is de AZU neergezet op een parkeerplaatsje in de duinen aan de weg naar de strandopgang van Paal 12. Het schilderen op locatie was niet goed mogelijk omdat het weer deze zomer zo wisselvallig was. Het paneel zou zijn weggewaaid ! Daarom is hij uitgeweken naar een geïmproviseerd atelier in een oude bollenschuur bij Den Hoorn.
En zo is de AZU, die zelf bijna een halve eeuw oud is, deze zomer vereeuwigd.
Het schilderij meet 250 bij 66 centimeter. Het hangt nu bij mij in de woonkamer. Van het hele ontstaansproces hierbij wat foto’s. Fotoalbum schilderij
Onze klant wilde graag een frisse kleur, dit Jaune Rialto voldeed helemaal!
5 auto’s (bijna) klaar of net in aanbouw, voor klanten in the USA, Zwitserland en Frankrijk en twee voor onze verkoop-voorraad. Binnenkort meer hierover.
33 ton 2cv-onderdelen, een eend weegt 560kg; daar kunnen we 58,9 eenden van bouwen! We hebben de inventaris van een collega-eendengarage overgenomen, waar we twee zeecontainers en flink wat stapelbakken mee gevuld hebben. Dus voorlopig weer genoeg voorraad om eendjes te restaureren. Sorry, helaas geen losse verkoop, alleen als onderdeel van een volledig gerestaureerde eend…
Naast eenden, bouwen we ook Mehari’s met dezelfde zorg geheel nieuw op. Dat kan geheel naar jouw smaak.
Variërend van een opknapbeurt van je eigen Mehari tot volledige nieuwbouw. Een oud type 2-zitter in beige met een goede gebruikte motor of een knalgele 4-zitter met alle techniek gereviseerd.Wil je een knalrode, felgele, authentiek beige, grasgroene, zonnig oranje, spierwitte of boswachter-groene; het kan allemaal.
Deze Mehari heeft een nieuw gegalvaniseerd chassis en buizenframe. De motor, versnellingsbak en overige techniek is gereviseerd of vernieuwd. Diverse delen zijn nieuw gelakt of gepoedercoat, al het kunststof en vele andere delen zijn nieuw.
Voor het kunststof hebben we gekozen voor het oudere type met de sierlijke vleugeltjes aan de zijkant en het fraaiere grilletje en dashboard. Maar ja, dat is onze smaak. Wellicht wil je zelf iets heel anders; bespreek het met ons!
Prijzen zijn uiteraard afhankelijk van uw wensen, dit exemplaar kost zodra hij gereed is 23.950,- incl. BTW.
2cv6 Spécial ’81 Rouge de Castille
Deze week kregen we een mooie schuurvondst binnen; stilgestaan vanaf ’99, maar 49.000km, fraaie kleur. Een heel mooie basis voor restauratie. In eerste instantie lijkt zo’n eend goed zoals hij is, maar als je gaat demonteren merk je dat je op een boel punten mooi op tijd ingrijpt. We gaan ‘m weer klaarmaken voor nog eens 35 jaar.
En waar zouden wij anders zijn dan op… de ICCCR. En natuurlijk wordt het later mooi weer!! Ruben legt je vandaag alles uit over elektrische eenden, hoe we restaureren of wat voor fraais we her en der in Europa vinden. Stand 45, naast al die mooie New Old Stock-onderdelen van broer Freek bij NOS 2CV.
Erg genoten op het ICCCR. Heel veel moois gezien, met de trotse bezitters gesproken en lol gehad. Erg veel leuke reacties op de eenden op onze stand; de AK 400 (verkocht op de heenweg!!) snel vervangen door een prachtig originele rode eend, maar vooral de eend in Vert Palmeraie trok volle velden. Hij is nog in aanbouw, we kregen ‘m pas twee dagen voor de meeting terug van de spuiter, en we zijn als een malle gaan bouwen om de nieuwe eigenaar te kunnen verrassen; dat is gelukt!
We kregen ook veel vragen waar de vrolijke Harlequin-bekleding te krijgen is. Nou, bij onze collega Ami de la 2cv.
Preview 2cv6 Spécial ’81 Rouge de Castille 48.000km €17.500,-
In juli lieten we al zien dat we deze eend in Rouge de Castille uit een schuur hadden gehaald. Nu is hij (bijna)klaar! De koets is gerestaureerd, het chassis is nieuw, de techniek geheel aangepakt, alles nieuw in de lak en toch ook leuke details behouden. Binnenkort op de site.
Vragen om een testimonial vinden we net zo onbescheiden als kentekenplaathouders met bedrijfsnaam, maar als je dan spontaan zo’n mooi verhaal krijgt…dan worden we daar toch wel heel blij van.
“In 2013 kwamen Sandra en ik bij Sander Aalderink om een “eend” te kopen. Toen wij de garage binnenkwamen was een man, die Sander bleek te zijn, druk aan het sleutelen. Een wat zwijgzame man.
Een beetje onwennig en onder de indruk van de grote hoeveelheid keurig opgestelde ‘eenden’ keken wij rond in de ruime en schone garage. Terwijl Sander zijn handen schoonveegde aan een grote smoezelige poetsdoek vroeg hij of hij kon helpen. ‘Graag’ zei ik. ‘Ik wil graag een “eend” kopen en weet niet zo goed welke’. Toen kwam Sander los. Gaande de uitleg over de verschillende “eenden” zag je zijn ogen gaan twinkelen en zijn enthousiasme groeien. Niks gladde verkoper maar een man met een groot hart voor zijn “eenden”.
We kwamen tot zaken en een week later was ik eigenaar van een nagenoeg nieuwe 2CV6 Charleston. Een korte proefrit met de nodige uitleg van Sander en daar ging ik. Rijdend naar huis, genietend van het unieke motorgeluid en de typisch schakelpook kwamen de herinneringen aan mijn eerste ‘eend’ van alweer zo’n veertig jaar geleden. Nostalgie is wat waard.
In 2015 werd ik geconfronteerd met een vervelend gebrek die het autorijden onmogelijk maakt. Uit het contact met Sander bleek al snel dat hij ‘mijn Charleston’ wel wilde verkopen. Ik mocht de auto bij hem stallen en hij zou zijn best doen. Tegen een alleszins redelijke bemiddelings-fee stond de Charleston te koop in de garage van Sander.
Recent is ‘mijn Charleston’ verkocht. Met een beetje weemoed nam ik afscheid.
Graag wil ik Sander en zijn medewerkers bedanken voor de vakbekwame hulp bij de periodieke controles, het prettige contact en bij de coulante verkoop van ‘mijn eend’.”
Met hartelijke groet,
Sijbren Henstra
Amsterdam
We bouwen regelmatig eenden op maat voor klanten, meestal blijven we dicht bij het origineel. Maar als je helemaal los wil gaan en je eigen ontwerp wil maken, dan heeft Kurt uit Frankrijk een te gekke tool ontworpen. Wij hebben er al lekker mee zitten spelen, maar zullen je niet beïnvloeden. Ga zelf lekker bezig en laat maar zien wat je droomeend is!
Onze Eendengarage ging van start in juni 2000 aan de Eendrachtstraat 13c, een loods van 120m2. In 2002 kwam er een zelfde oppervlakte bij aan showroom op 13b, in 2005 volgde ook 13a waar een grote werkplaats kwam. Nu hebben we bijna 900m2 (en flink wat buitenterrein) vol met eendjes en aanverwanten. Doordat er steeds een stuk bijkwam was het wel wat hokkerig; daar hebben we nu wat aan gedaan. Vorige week zijn we lekker aan het verbouwen geweest, waardoor nu een grote ruimte ontstaan is. Tijdens het sleutelen hebben we nu uitzicht op al het fraais dat we al de showroom ingereden hebben en wat we nog op zolder hebben staan. Heerlijk al die ruimte!!
Deze AK 400 heeft slechts 18.000km gereden, bij een zusterorde in midden-Frankrijk. Onze klant wil ‘m weer als nieuw hebben, dus alles uit elkaar en flink wat archeologisch onderzoek doen.
Om het overzicht een beetje te houden maar alles op een rijtje gelegd…..ach, eigenlijk was het gewoon voor het leuke plaatje! www.2cvgarage.nl
This AK 400 has been used for just 18.000km, by the sisters of Loubeyrat. Our client wants it to be restored to showroom condition, so we took it apart completely and did quite some 2cv-archeology.
To keep a proper overview we organized the parts in our workshop….ah, to be honest it was just for the nice picture! www.2cvgarage.nl
Uit de buurt werden afgeschreven eendjes (volgens een heel andere norm dan nu…hadden we ze nog maar!) dan ook regelmatig bij hem neergezet. Ze eindigden dan in onderdelen bij hem in de schuur: de onderdelen werden weer op de eenden van familie en kennissen gebruikt of ze werden gebruikt om de cross-eend weer inzetbaar te krijgen. Op de foto is te zien dat dat soms zeker nodig was…. scherp op het randje rijden eindigde ook wel eens ondersteboven. Maar lol heeft hij er mee gehad!! Deze foto hing uitvergroot bij hem thuis: we moesten altijd weer lachen als we er langs liepen.
Overigens werd hier geen echte SPOT geofferd, wees gerust…… Het kleurenschema van de SPOT van mijn tante diende wel als voorbeeld.
Het is een camper op basis van een Citroën H pick up uit ‘54. Deze H werd nieuw gekocht door M. Leroy, waarna hij de tijd nam om een camper-ontwerp te maken dat helemaal naar zijn zin was. Met de gedetailleerde tekeningen ging hij naar de firma Le Bastard in de buurt van Rouen, bekend om zijn excentrieke automobiele bouwsels voor de Tour de France-karavaan. In ‘57 was hij klaar en kreeg de naam Coccinelle 3, z’n vorm zal er mee te maken hebben gehad –of de natuurlijke versie van de kever en die van VW nummer 1 en 2 waren vertelt het verhaal tot nu toe nog niet. Voor zover de voorgaande eigenaren en wij hebben kunnen uitvinden is het het enig gebouwde exemplaar. Jaren geleden is al eens aandacht aan ‘m besteed in het Franse blad Rétroviseur en er is zelfs een schaal-modelletje van in de handel!
Een koelkast, keuken, 2 ruime slaapplekken, behoorlijk veel ramen en daklichten, veel opbergruimte en een aparte badruimte met ingenieus toilet: hij heeft het allemaal. De carrosserie is een stuk breder dan die van de standaard-H en de lengte is ook behoorlijk aangepast, bij een ongewijzigde wielbasis. Je gaat eigenlijk met een rugzak op reis. Het front heeft een fraaie fifties-stijl, maar de kont maakt ‘m echt uniek qua vorm -een soort slankere, Franse versie van de Airstream.
In ‘80 verkocht M. Leroy ‘m aan iemand in departement Hérault, hij liet de auto in een iets ander kleurenschema herspuiten, maar bracht verder nagenoeg geen wijzigingen aan. In totaal hebben de 3 eigenaren er slechts 26.000 vakantie-kilometers opgezet. Daarbij is hij echt heel netjes onderhouden; het is de eerste HY die we uit Frankrijk binnenkrijgen die op een kleinigheid na gelijk door de APK kan en goed en recht remt! Overigens heeft hij al een nieuwe, Nederlandse eigenaar…
Als je iets terug wil doen: like https://www.facebook.com/2cvgarage en / of https://www.facebook.com/LingerakPhotography. Blijf je gelijk op de hoogte. Maar voel je zeker niet verplicht. Dat is de ware eenden-gedachte toch? Vrijheid, blijheid!
Mocht je een groter bestand nodig hebben (een vergroting aan de de muur van je garage?) stuur dan even een mail.
Vorig jaar hadden we onze eigen 2cv4 SPOT klaar, een van de 5 nog bestaande origineel Nederlandse, hij staat momenteel in het 2cv-museum. Eerder hadden we al een van de andere gerestaureerd, en die hebben we nu te koop!! De eigenaar gebruikte ‘m te weinig en heeft besloten dat er iemand anders van mag gaan genieten, aan ons de eer om diegene te gaan zoeken. Dus heb je het gevoel: verdorie die vorige heb ik met spijt aan mijn neus voorbij laten gaan, hier is je herkansing!!
Net binnen van de spuiter, Jaune Mimosa!!! Oooohhwwww, zin om te gaan bouwen!!!!!!
Gisteren dit gloednieuwe eendje opgehaald in Duitsland. Neeejj, hij is echt niet het klokje rond geweest!!! Heeft jaren bij een dealer als showroom-vulling gestaan. Gelukkig hoef je de ruimte in je garage niet op te gaan meten; hij is al verkocht….
Deze week vonden we in een garage een origineel Nederlandse Mehari. Hij stond al zeker 20 jaar op deze wijze gestald, maar was nog veel langer in bezit. Destijds werd hij gebruikt voor woon-werkverkeer, toen hij aan de onderzijde wat roestig begon te worden is hij weggezet met het doel ‘m ooit te restaureren. Dat doel nemen wij nu over! Het liefst pakken we het subframe, chassis en techniek aan, maar laten de buitenkant zo mooi als hij is; mee eens?
Wellicht heb je ‘m afgelopen week al gezien, we waren nog wat aan het testen. Met mooi beeld en eerlijke verhalen proberen we het enthousiasme voor ons werk te laten zien, of nog beter, je ermee aan te steken.
Uiteraard vind je er ons aanbod aan auto’s, maar ook berichten over wat we beleven en tegenkomen. We hebben een begin gemaakt met een overzicht aan kleuren en typen, zodat je hier mooie ideeën op kan doen of gewoon lekker kan rondneuzen. Deze onderdelen en ook het archief aan auto’s die we in het verleden verkocht hebben worden de komende tijd nog verder aangevuld.
Wij zijn er erg blij mee, maar we zijn natuurlijk ook benieuwd wat jullie ervan vinden!
Omdat de beige Mehari die we laatst postten nog niet direct klaar en te koop is, hierbij dan maar een andere Mehari in de verkoop! Ik ben mijn zolder aan het opruimen en vond dat dit vrolijke wagentje nou maar eens een nieuwe eigenaar mag hebben. Sorry, net als bij zijn grote broers: geen koopje…
Meer foto’s in onze Speelgoedwinkel
Ami 6 Berline 01/’62 51.000km Blanc Carrare
Zo origineel vind je ze zelden, binnenkort meer info.
Op zaterdag is er iemand van 10 tot 13u voor bezichtiging van onze showroom, op andere dagen valt er vaak wel een afspraak te maken op 06.12871672.
In de werkplaats is soms iemand aanwezig, bel even 075.6421258 en je weet het. Voor andere zaken kun je uiteraard een email sturen, die beantwoorden we dan weer na de 15e.
The first 15 days of August is our holiday period! We can be reached by email, but will probably respond after the 15th. If you want to visit our showroom, please make an appointment at +31 6 12871672.
Net terug van vakantie en gelijk weer lekker druk bezig! Een eendje in Beige Colorado bijna klaar en al weer een ander in de startblokken… Beide voor klanten in de USA!!
Onze Richard kan toveren met metaal, vele eendjes zijn via hem al herboren tevoorschijn gekomen. Hij had het al een tijdje over zijn droom, een echt stoere eend met een echt stoere motor.