Wegenwachtmonteurs mochten vroeger zelf hun wagen inrichten, zodat ze de voor hun handige gereedschappen makkelijk konden vinden. Dit leverde vaak vernuftige constructies op en een enorme hoeveelheid spullen en materialen in een klein volume. Fiat France pakte het nog serieuzer aan met deze Fiat 1100 T2 en liet er een mobiele werkplaats van maken, maar zo fraai ingericht dat het welhaast door een meubelmaker gedaan moet zijn.
De bus werd daartoe van een tweede schuifdeur voorzien. Achter deze deuren vind je lades en uitklapbare gereedschapsborden, en zelfs een standaard om het opengeslagen werkplaatshandboek op te leggen. Achterin zijn er kasten en uitklapbare werkbanken te vinden. Aan de wand hangt een uitlijn-set. Een groot gedeelte van de originele (speciale) gereedschappen zijn nog aanwezig. We begrepen dat ze voornamelijk gericht zijn op Fiat 500, 600, 1100, 1800 en 2300.
Op de sleutelhanger aan de contactsleutel staat Dynamic Auto, La Chapelle St Luc, een voorstad van Troyes. Wellicht onderhield deze garage in het gebied rond Troyes alle Fiats aan de deur. Of ze kochten deze auto tweedehands, nadat hij in een stad gebruikt was om storingen aan deze types snel ter plekke te kunnen verhelpen. Het dealernetwerk, je kunt het nog in een boekje in de auto terugvinden, was iets minder uitgebreid dan dat van de Franse merken, maar toch best groot. Nou ja, het blijft gissen naar zijn inzet, leuk!
In de bijbehorende papieren kunnen we verder lezen dat hij in 2000 in departement 62 is ingeschreven bij iemand in de buurt van Boulogne sur Mer. In 2016 verhuisde hij naar een garage iets ten noorden van Parijs, hun stickertjes zijn nog op de auto te vinden. Zij lieten hem keuren, de tellerstand verschilt maar een paar honderd kilometer met die van 2002. Zij adverteerden de Fiat in 2017, waarna hij aangekocht werd door een Nederlandse verzamelaar.
De Fiat 1100 T werd gebouwd vanaf ’57. In ’59 werd het de T2. Vanaf ’63 tot het eind in ’71 werd hij met de benzinemotor geleverd die ook in dit exemplaar snort. Een 1295cc, 4-cilinder in lijn, die zijn 48pk naar de achterwielen bracht. Ze werden ook met een diesel-motor geleverd. We kenden dit model niet, moesten wel wat aan de Ford Taunus Transit uit dezelfde periode denken. De opvolgende Fiat 238 kennen we daarentegen wel, die reden hier in Nederland veel rond.
Was het een HY met speciaal Citroën-gereedschap geweest, dan hadden we het meeste waarschijnlijk herkent en was de bus nooit meer weggedaan. Hetzelfde moet een Fiat-liefhebber vast voelen als hij/ zij dit ziet. Een ongelooflijk leuk stuk autogeschiedenis.
We leveren hem zoals hij is, inclusief Franse documenten.