Dyane 6
In ’67 gekomen als opvolger van de eend, in ’83 door de eend overleefd. Dat is in kort bestek de historie van de Dyane. Maar we vinden een Dyane zoveel meer.
Fraai gestileerd, meer solide en toch nog eenvoudig. Meer zicht, een grote achterklep en technisch meestal net iets verder dan de eend. De eerste jaren hadden ze geen derde zijruit, wat ze heel charmant staat. De eerste modellen hadden nog een kleine motor, maar in ’68 werd de motor uit de Ami 6 geleend. Dat leverde een vlottere en heerlijk soepel rijdende auto op, zoals deze.
Deze modellen hebben ook nog het oude type vering, dat heerlijk comfortabel is. Deze blauwe dame vonden we in de Lot, bij een Nederlandse Citroën-liefhebber. Hij gebruikte ‘m regelmatig voor lokale ritjes. Ondanks dat het uiterlijk flink doorleefd is en de techniek wel wat aandacht mag hebben, vielen wij toch op het autootje. Op twee overzichtelijke plekken in de bodem na, is het chassis en de carrosserie keihard en roestvrij; ook op de lastiger te restaureren plekken zoals de binnenschermen achter, het voorruitframe, C-stijlen, etc.
Gewoon een leuk ding om klaar te gaan maken en van te gaan genieten. Wij kunnen het voor je doen, je kunt het zelf doen, de mate waarin bepaal je zelf. We hebben ‘m wel alvast voor je ingevoerd en op nieuwe wielen en Michelins gezet, dan is het begin alvast gemaakt.