€ 58.500,-
1972
83.000 km

Ami 8 Électrique

Opération Ami 8 Électrique. Er reden al een stuk of 20 elektrische eenden, Dyane’s, besteleenden en een Mehari onze garage uit. Allemaal zacht zoemend, comfortabel, met open dak als pretmobiel of juist utilitair voor leuke bedrijven. Maar zouden we ook nog meer luxe binnen de elektrische A-types kunnen creëren? We gingen bij de historie van Citroën te rade.

Op de Parijse autosalon van ’68 ontmoeten de directeuren van Citroën en carrossier Heuliez elkaar. Heuliez had net een mooie Simca coupé onthuld en tijdens het gesprek ontstond het idee om een coupé op basis van Citroëns nieuwe model, de Ami 8 te maken.

Niet zomaar een model voor de normale serieproductie, maar een beperkte reeks van 500 auto’s voor het nieuwe project, Opération M35. Een prestigeproject voor beide bedrijven en Comotor, hun samenwerking met NSU ter ontwikkeling van de Wankelmotor. 

De M35 werd ontwikkeld om praktijkervaring met deze revolutionaire motor op te doen, door trouwe Citroën-rijders er veel kilometers, minimaal 30.000km per jaar, mee te laten rijden. Deze kilometervreters onder de clientèle reden meest DS of ID en werden verleid door een aantrekkelijk doosje om interessante techniek. 

Dat was wat ons aansprak. Onze door-ontwikkelende elektrische techniek, met een aantrekkelijk doosje eromheen. Met een vleugje, relatieve luxe.

Zoals wellicht bekend hebben wij een grote collectie M35’s weer onder de mensen en op de weg gebracht. Een van deze auto’s miste zijn motor. Die vind je niet zomaar, dus kozen wij een andere, elektrische weg. Een flink accupakket en de motor die we voor onze reguliere 2cv-conversies gebruiken, het leverde een spectaculaire auto op. Hij is nog steeds in ontwikkeling, dus je hoort en ziet er later vast meer van.

Op zoek naar meer reproduceerbare luxe kwamen we bij de Ami 8 uit. Iets meer auto dan een eend, geweldig geveerd, aparte lijnen, seventies stylish. We kozen een erg goed geconserveerd exemplaar in de luxere Club-uitvoering, afkomstig uit een grote verzameling uit Zuid-Frankrijk. Bouwden hem over op ons EV-chassis, met een 27kWh accu-pakket. Plaatsten een 3 fase-lader om snel meer kilometers toe te kunnen voegen.  

Bleu Grignan werd de kleur van het exterieur, een aansprekende metallic kleur van de Ami Super, om de lijnen van de auto op eenzelfde manier te laten spreken als het Gris Nacré van de M35. Het interieur is zachtblauw en strak zwart.

Over het resultaat kunnen we kort zijn; fantastisch. Hij rijdt geweldig soepel en gebalanceerd. Een mooie mix van luxe en eenvoud, onder de 1000kg, heerlijk stil. Bijzonder aansprekend.

Er waren 5000 aanmeldingen voor het prototype dat de M35 was, ondanks de forse prijs. Slechts 500 werden gehonoreerd. Zullen we hier ook dranghekken nodig hebben?

De BTW is op deze auto aftrekbaar. 48.347,- excl BTW.