Garage Simon, Villeneuve sur Lot, valt nog net op het stickertje achter op dit eendje te lezen. M. Simon zal vast de lokale Citroën-dealer zijn geweest. Hij wees de eerste eigenaar vast op de ontegenzeggelijke voordelen van een 2cv, die nog eens vergroot werden met de ENAC-accessoires.
Soms weet je niet veel van een eend, alleen de recente historie.
We komen ze nog regelmatig tegen, mensen die in de jaren zestig en zeventig een AZAM6 hadden. Ze weten altijd nog dat het niet zomaar een eend was, het was zo’n snelle!
Het model tussen de eend en de DS. Luxe lijnen, zachte zetels, vlotte techniek.
Waar in het moderne leven verandering en ontwikkeling meest de norm is, lijkt het ons verstandig om soms stil te staan. Bij een boel zaken die je als vanzelfsprekend beschouwt en andere filosofische beschouwingen, maar ook bij hoe mooi het kan zijn als er niet zoveel verandert, of maar heel langzaam.
Na jaren van eenvoud, kwam in ’63 een luxere eend op de markt. Het ging economisch steeds beter in Europa en dat werd zichtbaar door steeds meer modellen auto’s. Na de luxere Ami uit ’61, was dit een logisch tussenmodel. In Frankrijk werd het de AZAM, in België de AZM3 en later de AZAM6 met zijn sterkere motor.
Het casco van deze HY is klaar, de techniek ook bijna. Het plan is de open delen te vullen met houten panelen of delen. Maar misschien heb jij heel andere ideeën, waardoor hij echt goed bij jouw bedrijfsplannen gaat passen. Dus wachten we met verdere aanpak, tot we je gesproken hebben.
Theziers ligt vlak tegen de Rhône, tussen Avignon en Nîmes. Net om de hoek van de Pont du Gard. In 1972 bestelden de gebroeders Avon, uit dit stadje, een nieuwe HY pickup voor hun bedrijf. Het kenteken vertelt dat ze agriculteurs waren, maar niet of ze in de wijnbouw zitten en waar de HY precies voor gebruikt is. Toch zie ik beelden van een geel zonnig landschap, met dat kenmerkende prachtige Zuid-Franse licht voor me. Terwijl er een braaf HY’tje vol vaten heerlijke wijn doorheen rolt.
We maakten al vaker mee dat mensen aan het eind van de Franse of Portugese productie gauw nog een eendje bestelden. Sommige werden gebruikt, andere gelijk weggezet, op zolder, in een schuur, in een showroom. Dat geldt ook voor deze eend, in dit geval bij Citroën-dealer Terlouw in Dalem.
Heel, heel lang geleden (2001…) kwam er eens een AZAM uit Frankrijk. Hij was in solide staat, maar wel wat gedeukt en geroest. Constructief was alleen de voetenbak minder goed. Hij vond via ons een nieuwe eigenaar die er lekker een paar jaar voor uittrok om ‘m naar zijn smaak te restaureren.
In de jaren zestig lag het departement Loiret er nog redelijk vredig bij, een mooi landschap om soepel verend doorheen te rijden. In het dorpje Amilly, vlakbij Montargis, woonde de heer Perronnet. Hij besloot in ’64 zichzelf ook een flinke portie comfort te gunnen en kocht een Ami 6. Zou de naam van zijn woonplaats een rol bij de keuze voor dit model gespeeld hebben? Ik denk graag van wel.
Tekst is tijd is geld, dus we houden het kort om dit eendje betaalbaar te houden…